با کمترین هزینه، میزان فروش استارت‌آپ خود را افزایش دهید
نقشه راه بازاریابی موفق؛ ۷

با کمترین هزینه، میزان فروش استارت‌آپ خود را افزایش دهید

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۹:۰۰ | ۱۳ دقیقه

چالش اصلی استارت‌آپ‌ها پس از راه‌اندازی، فروش موفقیت‌آمیز است. در این مطلب، به شرح پنج روش مطمئن برای افزایش فروش با کمترین هزینه می‌پردازیم.

نوپانا: نگران نباشید؛ استارت‌آپ شما در نهایت راه‌اندازی می‌شود و رویایتان به حقیقت می‌پیوندد. این کاملا طبیعی است که شما بسیار هیجان‌زده باشید. در ابتدای کار ممکن است تنها یک یا ۲ مشتری داشته باشید، اما موضوع مهم اینجاست:« چگونه با همین تعداد کم می‌توانید نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده و کسب‌و‌کارتان را رونق دهید؟» در این مسیر تیم فروش شما نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد؛ پس بهتر است افراد موردنظرتان را عاقلانه استخدام کنید. همچنین شما به یک جریان مداوم و راهبر قدرتمند برای افزایش فروش خود نیاز دارید که بازهم باید در تیم فروش خود به دنبال آن باشید.

به گزارش نوپانا، یک فرمول ساده که شاید بسیاری از صاحبان کم‌تجربه کسب‌و‌کار از آن پیروی می‌کنند این است که اگر X تومان در بازاریابی هزینه کنید در عوض Y تومان سود خواهید کرد، در حالی‌که این تصور به‌هیچ عنوان درست و عقلانی نیست؛ به‌خصوص در زمانی که شما هیچ‌گونه سرمایه خصوصی قابل توجهی برای آزمایش شیوه‌های مختلف بازاریابی در اختیار ندارید و چه بسا با پیروی از این فرمول با دردسرهای زیادی مواجه شوید.

شروع هر استار‌ت‌آپی قطعا با صرف هزینه‌های زیادی همراه است؛ از سوی دیگر بروز یک پیامد ناگوار می‌تواند در زمان کوتاهی کسب‌و‌کارتان را فلج کند، چراکه شما مطمئن نیستید کجا و چقدر بودجه برای سرمایه‌گذاری و بازاریابی نیاز دارید؛ از این رو شاید تمایل به انجام هیچ کاری نداشته و در انتظار رخ دادن اتفاقات خوب باشید!

«بازاریابی برای من بسیار مهم است. (Torsh) نام شرکت نرم‌افزاری من است که پلت‌فرم آنلاین (TALENT) را برای توسعه و آموزش حرفه‌ای معلمان تولید کرده است و در روند استخدام برای بازاریابی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون ۶ سال است که این استارت‌آپ را راه‌اندازی کرده‌ایم.» این جملات، گلچینی از سخنان کسی است که با بودجه کم توانسته است کسب‌وکاری موفق را راه‌اندازی و مدیریت کند. در شروع راه ممکن است بودجه کافی برای استخدام تمام‌وقت یک فرد و یا سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف بازاریابی نداشته باشید. در این موقعیت، بهترین انتخاب چیست؟

در این مطلب، پنج روش مطمئن برای افزایش فروش با بودجه‌های بسیار کم را معرفی می‌کنیم:

به‌کارگیری اندیشه‌ها و پیام‌های واقعی در نام تجاری، با هدف ثبات آن‌ها

برای خود وقت بگذارید. در نظر بگیرید چه کسی هستید و چه کسانی مشتری شما هستند؟ می‌خواهید در نام تجاری خود چه چیزی را به نمایش بگذارید و پیام تبلیغاتی شما باید حاوی چه مطالبی باشد؟ این نقشه راه بازاریابی بسیار ساده را در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید.

در کنار آماده شدن برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، بهتر است کمی مکث کنید و با صرف وقت کافی، روی نام برند خود و پیام آن تمرکز کنید؛ اگر استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کرده‌اید باز هم می‌توانید از این شیوه کمک بگیرید و در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

هرگز قدرت کلمات را نادیده نگیرید

بنیان‌گذار Torsh می‌گوید: «من افتخار می‌کنم که بگویم مشتری‌های فعلی ما یکی از منابع اصلی من رشد کسب‌وکار ما هستند. ما یک محصول عالی داریم؛ اما این فقط یک‌سوی پازل موفقیت است. ما همچنین تیم خوبی را در اختیار داریم و هر ۲ گروه فروش و مدیریت مشتری به سختی کار می‌کنند تا نظر مشتریان را جلب و آن‌ها را خوشحال کنند.»

او ادامه می‌دهد: «ما در واقع به مشتریانمان گوش می‌دهیم و هنگامی‌که آنها ایده‌ها و یا پیشنهادات خود را برای بهبود پلتفرم‌مان ارائه می‌دهند، این بازخوردهای مفید و قابل اجرا را به طور مستقیم به تیم توسعه منتقل می‌کنیم. در مقابل وقتی مشتریان شاهد پیاده‌سازی ایده‌های خود و بهبود عملکرد پلتفرم ما هستند و آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند یعنی توانسته‌ایم بهترین شیوه بازاریابی را به‌کار بگیریم.»

فراموش نکنید بازگویی این ایده‌ها هیچ هزینه‌ای ندارد اما نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. همیشه به یاد داشته باشید که چگونه باید پس از امضای قرارداد به مشتریان خود توجه کرده و از برقراری رابطه‌ای مثبت با آن‌ها نتایج شگفت‌آوری به‌دست آورید.

در زمان طراحی، سئوی وب‌سایت‌تان را فراموش نکنید

ویلیامز می‌گوید: «هنگامی که اولین نسخه وب‌سایت ما طراحی و ساخته شد، هیچ جای خاصی در نتایج جست‌وجوگرها نداشتیم. زمانی‌که مردم نام شرکت را در یک موتور جست‌وجو وارد می‌کنند، سایت شرکت برای آن‌ها نمایش داده می‌شود؛ حال اگر آنها چیزی شبیه به «ابزاری برای توسعه حرفه‌ای شغل معلمان» را جست‌وجو کنند آیا باز هم سایت شرکت ما در صفحه اول گوگل قرار دارد؟ متاسفانه در اوایل کار شاهد چنین چیزی نبودیم. ما مجبور شدیم یک کارشناس سئو استخدام کنیم تا با بازرسی کامل سایت به نتیجه مورد نظرمان برسیم. اما اگر در ابتدا نقش مهم و تاثیرگذار SEO را در نظر گرفته بودیم، بسیاری از این کارهای اضافی انجام نمی‌شد.»

توجه داشته باشید که اگر سایت شما شگفت انگیز و کاربر پسند باشد اما مشتریان بالقوه آن را مشاهده نکنند، در واقع بی‌فایده است.

به رسانه‌های اجتماعی توجه کنید

گاهی اوقات برخی از شرکت‌ها صفحات اجتماعی خود را به دست افراد ناآگاه و کم‌تجربه می‌سپارند و هیچ‌گونه نظارتی روی نحوه انتشار پست‌ها ندارند. این کار بسیار اشتباه است. رسانه‌های ‌اجتماعی نیاز به هماهنگی و تمرکز دارند. اطمینان حاصل کنید که آنچه در سراسر کانال‌ها ارسال شده است با برند شما مطابقت دارد و متونی که برای تبلیغات برند نوشته می‌شوند کاملا حرفه‌ای هستند. حتما برای شما هم پیش آمده است که از صفحه تبلیغاتی یک شرکت در شبکه‌های اجتماعی بازدید کنید اما با مشاهده متن‌های ناقص و یا گنگ، در دریافت خدمات از آن شرکت مردد شوید.

اگرمشتری شاهد اشتباهات، نوشته‌های ناقص و نامفهوم و... باشد مطمئنا برای دریافت خدمات از شرکت شما تردید خواهد کرد. این در حالی است که شما سخت مشغول تبلیغات هستید؛ غافل از آن‌که زحمات شما با یک کم‌کاری به باد می‌رود. شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار باید به طور مرتب رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که نشان تجاری شما به درستی معرفی می‌شود.

فرصت‌های تبلیغ شرکت خود را از دست ندهید

در نظر داشته باشید که شما در میان کارمندان خود فردی که توانایی بالقوه‌ای در برقراری ارتباط موثر با مردم داشته باشد را ندارید؛ پس باید خودتان دست به کار شوید. فرصت‌های پیش آمده برای مصاحبه با نشریات مختلف را از دست ندهید و سعی کنید واقع‌بینانه، خود و شرکت‌تان را در زمینه‌های مختلف، فعال معرفی کنید. به طور دائم شبکه‌سازی کنید و از شرکت در فعالیت‌های بشردوستانه غافل نشوید.

ویلیامز می‌گوید: «علی‌رغم زندگی کاری فوق‌العاده شلوغ و با وجود همسر و سه فرزند جوان، هرگز فرصت‌هایی که برای تبلیغ و معرفی شرکت برای من پیش آمده بود را رد نکردم.»

او ادامه می‌دهد: «به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ از من برای شرکت در مسابقه ایده برتر که در خصوص راهکارهای افزایش بازار سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند، دعوت شد. آماده‌سازی برای این مسابقه بسیار وقت‌گیر بود؛ اما در آن زمان احساس می‌کردم انجام این کار مهم‌تر از رسیدگی به کسب‌و‌کار است.»

به یاد داشته باشید به‌کارگیری راهنمایی‌هایی که در اینجا ذکر شد مطمئنا سیل عظیمی از مشتریان را روانه شرکت شما خواهد کرد و در عین حال انتظارات واقع‌گرایانه‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد و انرژی، تلاش و زمان لازم برای ساختن پایه‌های بازاریابی موثر کسب‌و‌کارتان را فراهم می‌کند.

فراموش نکنید استوار کردن این پایه‌ها ضروری است؛ چرا که در ابتدا موجب شکل گرفتن تیمی حرفه‌ای می‌شود که در جهت منافع شما فعالیت می‌کنند. همچنین با استخدام کارمندان حرفه‌ای، از علایق مشتریان خود آگاه شوید و با تبلیغات حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی از دلسرد شدن آنها جهت دریافت خدمات از شما جلوگیری کنید. در نهایت، با استخدام تمام‌وقت بازاریابان و افراد با روابط عمومی مطلوب مطمئن باشید این افراد واقعا می‌توانند بر پیشرفت شرکت تمرکز کنند و قطعا وقت و پول شما را هدر نمی‌دهند.

(همچنین بخوانید: با ایجاد انگیزه در مشتریان، میزان فروش خود را چند برابر کنید)

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌وکارهای نوپاکسب‌و‌کارکارآفرینیفروشرسانه‌های اجتماعینشان تجاریسئو
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.