چگونه اقتصاد آنلاین جهان را فرا گرفت؟
گذار از کسب‌وکار خشت و گلی به کسب‌وکار آنلاین ۸

چگونه اقتصاد آنلاین جهان را فرا گرفت؟

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۵:۱۵ | ۱۰ دقیقه

شناخت دقیق‌تر انواع مدل‌های کسب‌وکار، دلایل گرایش به سمت کسب‌وکار آنلاین را روشن‌تر می‌کند.

نوپانا: هرچه در قرن 21 جلوتر می‌رویم، ارزش و اهمیت اطلاعات برای ما بیشتر می‌شود. به‌عبارتی پول‌ رایج این دوره، اطلاعات است. این ارزش سال به سال بیشتر و بیشتر می‌شود. اما به‌راستی دلیل آن چیست؟

زیرا مدل کسب و کار تغییر کرده است و فردی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری دارد، باید تفاوت میان مدل‌های سنتی خشت‌وگلی، بازاریابی شبکه‌ای و کسب‌وکارهای اینترنتی را بداند. دانستن این‌ها فرق بین یک کارآفرین موفق و یک کارآفرین شکست‌خورده را مشخص می‌کند.

اما حرکت به سمت فضای کاری جدید و فرآیند کسب اطلاعات از مدل کسب‌وکار آنلاین چگونه است؟ چگونه می‌توان میان این دو مدل سنتی و مدرن پل زد؟ قدم اول شناخت انواع آن‌هاست.

مدل کسب‌و کار خشت‌وگلی

ابتدا باید بدانید که مدل خشت ‌و گلی نفس‌های آخرش را می‌کشد و با سرعت جنون‌آسایی در حال کنار رفتن است. طبق آخرین آمارها،در طی پنج تا 10 سال آینده، 90 درصد کسب‌وکارهای سنتی در دنیا تعطیل می‌شوند. تصور کنید یکی از آن‌ها کسب‌وکار شما باشد و سرمایه زیادی در آن گذاشته باشید. یا بدتر از آن وامی تسویه نشده روی دست‌تان باشد.

در کسب‌وکار سنتی فرد به محدود به منطقه جغرافیایی مشخصی است که شرکت یا فروشگاه او در آن محل است. بسیار بعید است کسی برای خرید محصول یا استفاده از سرویسی، بیشتر از 8 کیلومتر رانندگی کند.

در کسب‌وکارهای سنتی، کمتر به زمان و راحتی مشتری فکر می‌شود. صاحبان آن کسب‌وکارها نیز برای سوددهی شرکت باید ساعات زیادی درگیر کار باشند.

مدل سنتی بازاریابی شبکه‌ای

این مدل بازاریابی که به بازاریابی هرمی هم مشهور است، سال‌های زیادی مدل اصلی کسب‌وکارها محسوب می‌شد. مدلی توجیه‌پذیر و جایگزینی مناسب برای آن‌هایی که می‌خواستند در وضعیت دشوار کار سنتی تغییری ایجاد کنند.

در سطوح مختلف کارآفرینی، این مدل بازاریابی استفاده می‌شد. اما هرچه سطح کار بزرگتر می‌شد، کارایی این مدل پایین‌تر می‌آمد. زیرا برای ساختن پول باید پول زیادی هزینه می‌شد و این مسئله احتمال خطر را بالاتر می‌برد. به‌خصوص برای آن‌هایی که برای سرمایه اولیه نیز مشکل داشتند. تنها حدود پنج درصد از کارآفرینان با استفاده از این مدل موفق شدند.

در این مدل بازاریابی، فرد شبکه‌ای از افراد که شامل دوستان و اعضای خانواده‌اش نیز بودند را زیرمجموعه خود می‌کرد و به همین ترتیب و بصورت هرمی زیرمجموعه‌ها بیشتر و بیشتر ‌می‌شدند. در فضای کسب‌وکار مدرن این روش دیگر جواب نمی‌دهد.

مدل کسب‌وکار جدید

 مدل کسب‌وکار جدید یا اقتصاد مدرن، میدان عمل کارآفرینان بزرگ و باهوش است. این مدل همچنین «کسب‌وکار اطلاعات‌محور» نامیده می‌شود.

می‌توان فروشگاهی باز کرد و با تجارت الکترونیک، یک محصول را فروخت، یا می‌توان فروشگاه الکترونیکی برای فروش اطلاعات راه‌اندازی کرد. در فروشگاه تجارت الکترونیک، از هزینه اجاره به‌شدت کاسته می‌شود و تمرکز روی ارائه محصولی بهتر و خلاقانه معطوف می‌شود.

ارائه اطلاعات درست به مخاطب دقیق، می‌تواند هرکسی را میلیونر کند. اطلاعاتی در زمینه پیشرفت اقتصادی، روابط، آموزش و غیره. در این مدل برای شروع به یک رایانه، اینترنت و یک خط تلفن نیاز است. همه چیز دست خود فرد است و بدون هیچ محدودیت جغرافیایی می‌توان کار کرد.

در کسب‌وکارهای آنلاین، همه‌چیز به توانایی، دانش و مهارت در رساندن اطلاعات و پاسخگویی فرد یا تیم بستگی دارد.

تقابل مدل‌های سنتی و آنلاین

در کشورهای توسعه یافته، دلایل زیادی، فاصله گرفتن از کسب‌وکارهای سنتی را توجیه می‌کنند که موارد زیر اصلی ترین آن‌ها هستند:

هزینه بالای زیرساخت، هزینه‌های استخدام و کارمندها، سرمایه‌گذاری سنگین روی کالای اصلی، محدودیت مکانی، محدودیت زمانی و قدرت رشد پایین.

در مقابل برای گرایش به کسب‌وکارهای آنلاین دلایلی از این دست وجود دارد:

امکان شروع با هزینه‌های پایین، امکان جذب انواع سرمایه‌گذار، عدم محدودیت مکانی و زمانی، امکان رشد بالا و ضرورت خلاقیت در کار.

با مقایسه این دو مجموعه دلیل، می‌توان دریافت که کسب‌و کارهای آنلاین، ریسک کمتری دارند و به همین خاطر دولت‌ها فضای ایجاد این کسب‌وکارها را در اختیار شهروندان می‌گذارند و از آن استقبال می‌کنند. بحران‌های اقتصادی اخیر، ضرورت کمتر کردن وابستگی به منابع طبیعی و زیرزمینی و همچنین نیاز به جذب سرمایه خارجی این اشتیاق را بیشتر کرده است.

 نقش دولت‌ها در این گذار

در کشورهایی مانند مالزی و گرجستان و سنگاپور، دولت‌ها به تغییرات بی‌تفاوت نماندند و در اولین قدم‌، قوانین را اصلاح و هزینه‌های راه‌اندازی و مقررات تجاری را کم کردند. آن‌ها زمان مجوز گرفتن را به حداقل ممکن رساندند. در کنار این شرایط مساعد، زیرساخت‌ها را برای کسب‌وکارهای نوپا آماده کرده و تسهیلات مناسبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. حال می‌توان درک کرد که یکی از دلایل عمده رشد اقتصادی این سه کشور چیست.

با بالا رفتن سرعت تغییرات تکنولوژیک و بیشتر شدن کسب‌وکارهای نوپا، سالانه به تعداد کشورهایی که دست به اصلاح و بهبود قوانین می‌زنند افزوده می‌شود. همچنین در این مسیر، هرکشور سالانه تعداد قوانین بیشتری را اصلاح وبه‌روز می‌کند. اصلاح درست قوانین با رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد.

نگاه مردم

تغییر مثبت سبک زندگی برای اتقای کیفیت زندگی و افزایش استفاده روزانه از اینترنت و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی تازه، مردم کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه را به سمت کسب‌وکارهای آنلاین کشانده است. اکثر آن‌ها با واقع‌بینی و اشتیاق پذیرای این تغییرات بوده‌اند و عده محدودی نیز مجبور به نو کردن کسب‌وکار خود کرده‌اند.

در کل نگاه عمومی به مدل جدید کسب‌وکار مثبت است و خوشان بدنه اصلی آن را تشکیل می‌دهند. بسیاری از افراد خلاق که تا قبل از آن شرایط و امکانات بروز توانایی خود را نداشتند با آنلاین شدن فضای کسب‌وکار به کارآفرینانی موفق تبدیل شده‌اند.

برچسب‌ها: جهانفرهنگ و جامعهتجارت الکترونیک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا