75 راز استارت‌آپی
قسمت هفتم ۸

۷۵ راز استارت‌آپی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ - ۱۳:۳۲ | ۴ دقیقه

در کار استارت‌آپی نکات بسیار مهمی وجود دارد که شاید از دید خیلی‌ها دور بمانند.

  نوپانا: در قسمت قبلی (قسمت ششم) به نکاتی در زمینه جذب سرمایه اشاره شد. در این قسمت به بازار و فضای رقابتی می‌پردازیم:

31- بازارخود را بشناسید

میان خرده‌فروشی و قلمرو حیوانات یک مقایسه صورت گرفته است. استارت‌آپ‌هایی مانند فست‌فودهای زنجیره‌ای، موش‌های خرده‌فروش هستند، زیرا می‌تواند به همه‌جا، چه مناطق مرفه و چه مناطق فقیر نشین سرک بکشند و باسرعت خارج شوند. استارت‌آپ‌های بزرگ مانند پاندا هستند، چراکه برای ارائه سرویس نیاز دارند یک جا بمانند. کسب‌وکار شما کدام یک از این عادات را لازم دارد، آن‌را خوب بشناسید. شناخت دقیق شما از بازار، شما را یک قدم در زمینه فروش از دیگران جلوتر می‌اندازد.

32- اطلاعات جمع‌آوری کنید

بعضی از سایت‌ها مانند اکانومی (Economy.com) نمایه‌های اقتصادی کاربردی تازه‌ای از مناطق مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از روی آن‌ها می‌توانید بفهمید کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنید. یک نمایه اساسی و قابل اتکا که می‌گوید اقتصاد آن محل وابسته به یک صنعت است یا خیر. اطلاعات به شما اجازه می‌دهند جریان‌ها را بشناسید و بدانید که مشتریان هدف شما کجا هستند.

33- مانند یک مسابقه نگاه کنید

نزدیک بودن کسب‌وکارهای مشابه به هم اصلا تصادفی نیست. شاید نادرست به‌نظر برسد ولی برای رقابت بیشتر کنار هم هستند. بعضی شرکت‌ها زیرمجموعه شرکت‌های بزرگ می‌شوند و کسب‌وکار را رونق داده و این نزدیک بودن می‌تواند در هزینه‌های رفت‌وآمد و استخدام به آن‌ها کمک کند. این مسئله می‌تواند منجر به این شود که روزی کسب‌وکار بزرگ‌تر و انحصاری خود را داشته باشید.

34- خیابان‌ها را بشناسید

در مکانی که دوست دارید، وقت بگذرانید؛ هر جایی رویایی نیست. وقتی یک مکان که پر از پتانسیل است را بررسی می‌کنید، ببینید که آیا واقعا دلتان می‌خواهد که آن‌جا اسکان و دفتر داشته باشید؟ شناخت بعضی از مقدمات کار در این‌گونه مکان‌ها  آسان است. مانند هزینه‌‌های روزانه و جای پارک. متناسب با کسب‌وکارتان مکان را انتخاب کنید. اگر کارتان پر رفت‌وآمد باشد، مانند کافی‌شاپ یا خشک‌شویی، بهتر است در مناطق مرکزی شهر باشید. از نظر ظاهر نیز می‌توانید روی محل کار و دید به خیابان دقت کنید.

35- بپرسید

فروشگاه‌های مختلف را بازدید کنید تا ببینید که علت شلوغی آن‌ها چیست. حتی می‌توانید درصورت تمایل و کنجکاوی از صاحب آن بپرسید و از او راهنمایی بخواهید. اصلا نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه می‌گویند.

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعدی بخوانید.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا