قوانین کارآفرینی، به بازنگری اساسی نیاز دارد
نماینده سازمان جهانی بسته‌بندی در ایران: ۷.۵

قوانین کارآفرینی، به بازنگری اساسی نیاز دارد

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ - ۱۰:۳۵ | ۵ دقیقه

افشین فخر: تبصره‌های عریض و طویل و بعضاً متناقض، کارآمدی قوانین را کاهش می‌دهد.

نوپانا: افشین فخر، مدرس رشته کارآفرینی و نماینده سازمان جهانی بسته‌بندی گفت: در توسعه کسب‌وکارهای سنتی و نوپا به سه نوع پارامتر اصلی بازرگانی، تکنولوژی و مالی نیاز داریم که به عنوان محرک مشاغل عمل می‌کنند و نیروی مولد مشاغل، از این سه مؤلفه به وجود می‌آید.

او افزود: مهم‌ترین عامل در میان سه مؤلفه گفته شده، بخش بازرگانی است، که اگر خوب عمل کند دیگر بخش‌ها نیز رونق گرفته و رشد می‌کنند. بنابراین برای شروع و یا توسعه کسب وکارها نیاز است که این بخش تقویت شود و فعالیت مناسبی داشته باشد.

فخر با اشاره به ضرورت کارآفرینی ادامه داد: درکشور ما بحث اساسی کارآفرینی به صورت عام مطرح می‌شود، در حالی که باید به صورت تخصصی آن را دنبال کنیم. برای رونق کسب وکارهای نوپا باید به ایجاد شبکه و جذب مشتری اقدام کرده و برآورد درستی از میزان ارزش افزوده آن داشته باشیم.

این مدرس کارآفرینی با اشاره به کسب‌وکارهای نوپای مبتنی بر فناوری، ادامه داد: این مشاغل همیشه سودآوری خوبی داشته‌اند و تسهیل‌گر بسیاری از فرآیندهای اقتصادی بوده‌اند، اما این تصور غلطی است که فکر کنیم راه‌اندازی این نوع مشاغل همواره کم‌هزینه و راحت است، چراکه این کسب‌وکارها در بسیاری اوقات، هزینه بالایی در مسائل نرم‌افزاری لازم دارند و اجرا و راه اندازی آن نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است.

نماینده سازمان جهانی بسته‌بندی در ادامه تأکید کرد: در همه جای دنیا حمایت دولت‌ها و همراهی قوانین، ‌تسهیل‌‌کننده رشد اقتصادی استارت‌آپ‌ها است، حاکمیت با سیاست‌های خود می‌توانند سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور جذب کند و از این نظر نقشی موثر در موفقیت و توسعه کسب‌وکارهای جدید دارد.

او افزود: قوانین قدیمی به شرط آنکه با نیاز جامعه همراه باشد، مانعی برای مشاغل جدید نیست، کشوری مثل نروژ که در رتبه چهارم دنیا از نظر میزان شادی قرار دارد، هنوز طبق قوانین 200 سال پیش اداره می‌شود، بنابراین قدیمی بودن قوانین دال بر ناکارآمدی آنها نیست، بلکه می‌تواند نشانگر استحکام و ثبات جامعه باشد، اما بحث قوانین مشاغل در جامعه ما متفاوت است و چون قوانین ما با نیاز امروز جامعه مطابقت ندارد و نه تنها کارآمد نیست بلکه در بسیاری از موارد به دلیل وجود تبصره‌های زیاد که یکدیگر را نقض می‌کنند، کارایی خود را از دست داده‌ است، همین مسئله، اجرای قانون در مشاغل جدید را سخت و پیچیده می‌کند.

فخر با اذعان به این مسئله که قوانین باید بر اساس نیاز جامعه طراحی شود، ادامه داد: وقتی از یک‌سو قانون اولیه طبق نیاز وضع نشده است و از سوی دیگر نیز با تبصره‌های عریض و طویل که بعضاً یکدیگر را درعمل نقض می‌کنند، مواجه است، کارآمدی قانون کاهش می‌یابد. حتی ممکن است سودجویان و کسانی که به دنبال دور زدن قوانین هستند، در این شرایط بهترین فرصت نصیب‌شان ‌شود.

او در انتها تصریح کرد: افراد سودجو ممکن است به راحتی بتوانند درمیان تبصره‌های موجود، مواردی را که به نفع خودشان است، پیدا کرده و از آن به سود خود استفاده کنند، اما کارآفرینان به دلیل عدم آشنایی کافی با قوانین، بازنده میدان خواهند بود و بسیاری از مواقع با شکست مواجه می‌شوند، به همین دلیل نیاز به یک بازنگری اساسی در مورد این مشاغل نوظهور و دستورالعمل‌های مربوط به آن به شدت احساس می‌شود.

(همچنین در این زمینه بخوانید: نیاز به حمایت در زمینه قوانین)

برچسب‌ها: ایرانکارآفریناستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.