بستر لازم برای کسب‌وکارهای نوپا ایجاد شود
دبیر سابق ستاد توسعه فناوری اطلاعات: ۷

بستر لازم برای کسب‌وکارهای نوپا ایجاد شود

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۲:۰۹ | ۵ دقیقه

کمال محامدپور: استارت‌آپ‌ها که نتیجه علم و فناوری هستند، نقش مهمی در تبدیل ایده به محصول و خلق ثروت از علم دارند.

نوپانا: دکتر کمال محامدپور، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دبیر سابق ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: حضور کسب‌وکارهای نوپا به عنوان توسعه‌دهندگان زمینه‌های مختلف فناوری، بسیار مهم و اثرگذار است و این مشاغل باید به نقطه‌ای برسند که بتوانند تراز مثبت اقتصادی قابل توجهی از نظر درآمد و هزینه در توسعه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

معاون سابق آموزش، پژوهش و امور بین الملل وزارت ارتباطات افزود: استارت‌آپ‌هایی که نتیجه علم و فناوری باشند، نقش مهمی در تبدیل ایده به محصول و خلق ثروت از علم دارند. زیرا این کسب‌وکارها زمینه‌ساز کاربردی شدن یافته‌های علمی و فناوری‌های حاصل از آنها هستند و می‌توانند کمک زیادی به توسعه صنعت کنند.

محامدپور اضافه کرد: شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها، فرصتی مناسب برای ایجاد فضای کار در زمینه فناوری ایجاد کرده است و لازم است مدیران صنایع، صاحبان سرمایه و سیاست‌گذاران علم و فناوری کشور نیز برنامه‌ریزی بیشتری برای حمایت از این کسب‌وکارها انجام دهند.

او به قوانین موجود و مشکلات آن اشاره کرد و گفت: دولت و مجلس و نهادهای مرتبط باید به شکل جدی‌تری به کسب‌وکارهای نوپا توجه کنند و از طریق وضع قوانین و مقررات مناسب، بستر لازم برای سرمایه‌گذاری بیشتر توسط‌ بخش خصوصی در این مشاغل را فراهم آورند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای مثال می‌توان برای صاحبان صنایع و سرمایه، به میزان مشارکتی که در این کسب‌وکارها دارند، معافیت‌های مختلفی مانند مالیات، عوارض و غیره، در نظر گرفت. باید رابطه‌ای میان تعداد استارت‌آپ‌های مدیریت شده توسط بنگاه‌ها و معافیت‌های مذکور وجود داشته باشد، تا نیروهای مستعد به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، با ورود به این مشاغل بتوانند کسب‌و‌کارهای متناسب با توانمندی‌های خود و نیازهای جامعه راه اندازی کنند. این روند می‌تواند باعث اشتغال فراگیر در کشور شود و مشاغلی به وجود آورد که بخش عمده‌ آن در عرصه تولید، فعالیت می‌کنند.

محامدپور تصریح کرد: دولت با وضع مقررات مناسب، حذف موانع و ایجاد تسهیلات بلندمدت برای صاحبان صنعت و سرمایه، می‌تواند آنان را به فعالیت در عرصه استارت‌آپ‌ها تشویق کند. رونق اقتصادی در بخش خصوصی، بدون وجود ساختار‌های قانونی تسهیل‌کننده، امکان‌پذیر نیست. دولت باید یک سیاست‌گذار خوب و یک پشتیبان غیرمزاحم برای ایجاد رونق اقتصادی باشد.

برچسب‌ها: ایرانقوانیناشتغالاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.