علت عدم ورود بخش خصوصی به حوزه فضایی
عدم توانایی در تامین سرمایه؛ ۸

علت عدم ورود بخش خصوصی به حوزه فضایی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۶:۴۰ | ۳ دقیقه

دکتر محمود واعظی: بخش خصوصی با توجه به وضع اقتصادی کشور، ریسک ساخت ماهواره‌ آزمایشی را قبول نمی‌کند.

نوپانا به نقل از اسپاش:‌ دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کم‌رنگ بودن نقش شرکت‌های غیردولتی در صنعت فضايي داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه تا امروز بخش خصوصی به طور جدی برای ساخت ماهواره اقدام نکرده است و دليل آن هم اين مسئله است كه اين صنعت به سرمايه زيادي نياز دارد و هم اکنون شرکت‌ها قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای نیستند. از طرفی بخش خصوصی با توجه به وضع اقتصادی کشور، ریسک ساخت ماهواره‌ آزمایشی را قبول نمی‌کند.

ساخت ماهواره خصوصی در گروی تکمیل فناوری فضایی کشور

دکتر واعظی با اشاره به این مطلب که باید مقدمات ساخت ماهواره خصوصی فراهم شود‌، تاکید کرد: هنگامی که صنایع فضایی کشور به همراه دانشگاه‌ها به بلوغ مناسبی در جهت تکنولوژی فضایی برسد، می‌توان به مهیا و آماده شدن سرمایه‌گذاران خصوصی داخلی و حتی خارجی امیدوار بود، به نحوي كه یک سرمایه‌گذار خصوصی، داوطلب خرید تکنولوژی بومی شده و برای ساخت ماهواره، آن را به کار ببندد و بعد از تولید آن، کسب درآمد کند. ولی در حال حاضر که بیشتر دانش فنی و فناوری فضایی، جنبه‌ی آزمایشی داشته و سرمایه بر محسوب مي‌شود، بخش خصوصی به آن اقبالی ندارد.

او افزود: باید پذیرفت که اکثر فعالیت‌های فضایی، در کشور یا با پول دولت در دانشگاه‌ها صورت گرفته و یا با بودجه‌ دولتی در پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های فضایی رنگ واقعیت به خود گرفته است.

وزیر ارتباطات در ادامه‌ صحبت‌های خود به جایگاه مهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: برای توسعه‌ فضا و رونق اقتصاد مقاومتی، بايد به جذب سرمایه‌های داخلی فكر كرده و بخش خصوصی را مورد توجه بيشتري قرار دهيم. البته در این راستا باید ذکر شود که در فعالیت‌های ساخت قطعات و تجهیزات پرتاب ماهواره، بخش‌های مختلف غیردولتی همکاری می‌کنند تا محصول آماده پرتاب و انجام مأموریت شود.

برچسب‌ها: ایرانسرمایه‌گذاراقتصاد مقاومتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.