سئوی بهتر، درآمد بیشتر!
راهنمای بازاریابان مبتدی (قسمت چهارم) ۸

سئوی بهتر، درآمد بیشتر!

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۸/۱۱ - ۱۱:۰۰ | ۱۴ دقیقه

مخاطبان این مطلب، بازاریابان مبتدی و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک هستند که برای تبدیل شدن به یک بازاریاب حرفه‌ای و پیشرفت در صنعت تهاجمی عصر‌حاضر، باید به قدرت تحلیل، استدلال و نگرش خلاق مسلط باشند.

نوپانا: اگر یک تازه وارد در حوزه بازاریابی دیجیتال هستید، حتما مطالبی پراکنده در مورد وبلاگ‌نویسی، تبلیغ در کانال‌های مختلف و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خواندیده‌اید. شما می‌توانید جالب‌ترین وب‌سایت، وبلاگ یا محصول جهان را داشته باشید اما اگر ترافیک‌ وب‌سایت‌تان پایین باشد، کسب‌وکارتان شکست‌ خواهدخورد.

ما در این مطلب قصد داریم به استراتژی بالا بردن ترافیک وب‌سایت به صورت هدفمند از طریق ابزار‌های مختلف بپردازیم:

قسمت سوم

بازاریابی موتور‌های جست‌وجو و بهینه‌سازی آن

برای خیلی از فعالان در حوزه اینترنت، این دو مفهوم هنوز ناشناخته و مبهم مانده‌ است؛ حتی بازاریابی موتور‌های جست‌وجو (SEM) و بهینه سازی موتور‌های جست‌وجو (SEO) را یک چیز می‌پندارند. اگر چه این دو تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

بحث بازاریابی موتورهای جست‌وجو بحثی بسیار گسترده است و جزئیات و ظرایف زیادی دارد. به عنوان مثال، موتور جستجوی گوگل برای این کار، خدمتی به نام گوگل ادز دارد که بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد و البته طی سال‌های اخیر، به علت ترکیب شدن جستجوی موبایل و دسکتاپ، نوسانات محسوسی را تجربه کرده است.

بازاریابی موتور‌های جست‌وجو می‌تواند از یک ابزار بازاریابی به یکی از انواع بازاریابی و حتی به استراتژی بازاریابی شما تبدیل شود. این‌که کدام سطح از بازاریابی موتور‌های جست‌وجو را انتخاب می‌کنید، به شرایط و نیاز شما بازمی‌گردد. اگر فقط یک صفحه ساده در فضای وب داشته باشید و با تبلیغ در موتورهای جستجو، مخاطبان را به آنجا هدایت کنید، در واقع بازاریابی موتور‌های جست‌وجو برای‌تان یک ابزار ساده است.

اما اگر شما بخواهید ترافیک خریداری شده را به مخاطب ماندگار تبدیل کنید، قاعدتاً باید بازاریابی موتور‌های جست‌وجو را به عنوان بخشی از استراتژی خود ببینید و سایر بخش‌های کسب‌وکار خود را با این هدف، همسو و هم‌راستا کنید.

روش‌های مهم برای افزایش بازدید

بازاریابان اغلب به دو صورت ترافیک وب‌سایت خود را بالا می‌برند؛ روش اول به صورت رایگان و طبیعی اتفاق می‌افتد و افراد به صورت بالقوه تشویق به بازدید از سایت می‌شوند و در روش دوم، افزایش بازدید با صرف هزینه انجام می‌گیرد.

اصولا در بازاریابی دیجیتال بازدید رایگان ذاتا بهتر از روش دوم است.

اما دیدگاهی که وجود دارد این است که در هر دو نوع بازاریابی از لحاظ زمان و هزینه باید سرمایه‌گذاری کرد؛ به عبارت دیگر در افزایش بازدید به روش رایگان، شما از زمان و سرمایه انسانی خود هزینه می‌کنید.

مقالات با کلیدواژه های پر بازدید انتشار دهید

مقاله‌هایی ترجمه یا تالیف کنید و با کلیدواژه‌های مناسب و پرطرفدار در وب‌سایت‌تان انتشار دهید. این مقالات علاوه بر افزایش ترافیک سایت، باعث شناخته شدن شما به‌عنوان یک متخصص در حوزه کاری مرتبط می‌شوند و احتمال خرید از شما افزایش می‌یابد. همچنین افراد زیادی این مقالات را باز‌نشر خواهندکرد و یا در وب‌سایت خود خواهند گذاشت که ترافیک بیشتر و برندینگ را برایتان به ‌همراه خواهد آورد.

ریسپانسیو بودن وب‌سایت

یکی از مواردی که در طراحی وب‌سایت بر آن تاکید زیادی می گردد، طراحی ریسپانسیو وب‌سایت (Responsive web design) است. وب‌سایت شما باید در تمامی صفحات مانند دسکتاپ، تبلت و موبایل کاملا قابل رویت باشد؛ یعنی کاربر وقتی که از گوشی موبایل وب‌سایت شما بررسی می‌کند، مجبور نباشد روی آن زوم کند. یکی از موارد امتیازدهی به وب سایت و همچنین موثر در سئو سایت، طراحی صفحات سایت برای گوشی‌های موبایل است.

ترقیب افراد برای پیوستن به فهرست ایمیل‌ها

بیشتر افراد اسم و اطلاعات تماس‌شان را نمی‌دهند مگر آن‌که نوعی انگیزه به آن‌ها داده شود تا برای این کار متقاعد شوند. ممکن است یک صفحه در وب‌سایت‌تان حاوی اطلاعات، ویدئوی توضیحی یا یک کتاب الکترونیکی مفید باشد. در هر صورت، هنگام معرفی از کلماتی مانند رایگان و بدون هزینه استفاده کنید و آن را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید.

وقتی یک فهرست ایمیل فعال داشته باشید، مخاطبان شما روی محتوایی که از طریق ایمیل به اشتراک می‌گذارید کلیک می‌کنند؛ اگر فرض کنیم ایمیل ارسال شده به اندازه کافی متقاعدکننده است، هنگام طراحی هر ایمیل بیش از کمیت بر روی کیفیت تمرکز کنید تا سیلی از لغو اشتراک را دریافت نکنید.

با مخاطبان خود صحبت کنید

مکالمه آنلاین دیگر فقط از طریق متن اتفاق نمی‌افتد. امروزه افراد تمایل بیشتری دارند تا با یک انسان واقعی صحبت کنند؛ این کار ارتباطی صمیمی ایجاد می‌کند که ممکن است یک فرصت را به یک مشتری دائمی تبدیل کند.

برای این کار می‌توانید شروع به ساخت پادکست کنید یا یک همایش مجازی برگزار کنید. اگر می‌خواهید شخصی‌تر کارکنید، ویدئوهایی برای یوتیوب، آپارات یا دیگر سایت‌های اشتراک ویدئو و وبلاگ خود تهیه کنید. وقتی به صورت مستقیم با مخاطب‌ صحبت می‌کنید، سخن شما می‌تواند به سرعت پراکنده شود.

شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات موتور‌های جست‌وجو

در حالی‌که جستجوی ارگانیک، ارزان‌ترین گزینه افزایش ترافیک وب است، گاهی یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند به شدت ارزشمند باشد. این امر به خصوص در مورد رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات موتور جست‌وجو صدق می‌کند.

از مشتریان تصویرسازی کنید تا بدانید در هر تبلیغی که انجام می‌دهید، چگونه مشتری ایده‌آل‌تان را مورد هدف قرار دهید. بارها و بارها مقایسه کنید تا بفهمید کدام تبلیغ در کدام پلتفرم بهتر عمل می‌کند.

ممکن است قدری زمان ببرد که وب‌سایت‌تان در رده‌بندی موتور جست‌وجو با سایت‌های بزرگ‌تر و معروف‌تر رقابت کند؛ بنابراین، اگر نمی‌توانید به صورت ارگانیک در رده‌بندی قرار بگیرید تبلیغات در موتورهای جست‌وجوی را امتحان کنید. گوگل ادورز و ادز بینگ بهترین گزینه‌ها در این زمینه هستند.

در این روش، شما به ازای هر کلیک پول پرداخت می‌کنید و بر اساس کلیدواژه هایی که مشخص می‌کنید به سایت خود ترافیک هدایت می‌کنید. تبلیغات می‌تواند راه فوق‌العاده‌ای باشد تا وب‌سایت‌تان را به صدر نتایج جستجو ببرد.

برگزاری مسابقه در شبکه‌های اجتماعی

برای افزایش ترافیک سایت و جلب توجه بیشتر نسبت به برندتان و وسوسه کردن مردم برای اینکه به سایت شما بیایند، در شبکه‌های اجتماعی خود مسابقه راه‌اندازی کنید.

فراخوان در شبکه‌های اجتماعی

به مردم دلیلی بدهید تا در شبکه‌های اجتماعی روی سایت شما کلیک کنند، مثلا می‌توانید یک محصول تازه را معرفی کنید.

تجزیه و تحلیل وب‌سایت فقط برای بازاریابی دیجیتال کافی نیست

وب آنالیتیکس همانند ترافیک و عملکرد سایت کافی نخواهد بود. داده‌هایی که از این طریق به دست می‌آید نمی‌تواند برای بازاریابانی که به دنبال درک تاثیر فعالیت‌های خود در بازاریابی و قیف فروش هستند کارساز و مفید باشد.

بازاریابی امروز فراتر از استفاده از سایت معمولی است. این‌که چه چیزی بین کانال بازاریابی شما و نتایج به دست آمده رخ می‌دهد می‌تواند این نیاز را به خوبی منعکس نماید. وب آنالیتیکس یا همان تجزیه و تحلیل وب مواردی را در اختیار وب‌مستر یا سئوکار قرار می‌دهد که برایشان مهم است. این موارد در برگیرنده سرعت بارگذاری سایت، تعداد بازدیدهای انجام شده از هر صفحه و زمان سپری شده بر روی سایت است. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال معیارهای کسب‌وکار همچون ترافیک، سرنخ و فروش را اندازه می‌گیرد و نشان می‌دهد رویدادهای آنلاین چه تاثیری بر روی تبدیل سرنخ به مشتری خواهد داشت.

داده‌های حاصل از  تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال نه تنها از طریق سایت به دست می‌آید بلکه از منابع دیگری همچون ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و روابط‌عمومی آنلاین سرچشمه می‌گیرد. با تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال، بازاریاب‌ها می‌توانند درک بهتری از بهره‌وری و کارآمدی فعالیت‌های بازاریابی خود داشته باشند.

استفاده از این گزینه به بازاریابان اجازه می‌دهد که بدانند چه فعالیت‌هایی نسبت به فعالیت‌های دیگر ارجحیت دارد و چه تاثیری بر روی به دست آوردن نتایج بهتر خواهند داشت.

به خاطر داده‌هایی که از طریق تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال به دست می‌آید، بازاریابان می‌توانند کمبودها و نقص‌های موجود در کانال‌های بازاریابی را شناسایی کنند و سپس از استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی برای بهبود فعالیت بازاریابی خود استفاده کنند. شما می‌توانید بارها و بارها اطلاعات موجود در ابزارهای تجزیه و تحلیل وب را مرور کنید و داده‌های موجود را مقایسه نمایید اما نمی‌توانید درک صحیحی از تاثیر بازاریابی بر روی فعالیت‌های خود داشته باشید.

بازاریابان سال‌هاست که با این مشکل مواجه هستند و به همین منظور دنبال ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی دیجیتال می‌گردند.

برچسب‌ها: سئوSEOترافیک سایتاستارت‌آپشبکه اجتماعیریسپانسیو
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.