استارت بومی‌سازی قطارهای مترو زده شد
رشد روز افزون فناوری‌های ریلی ۸

استارت بومی‌سازی قطارهای مترو زده شد

توسط ریحانه استاجی | ۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۱۴:۳۰ | ۶ دقیقه

به همت شرکت های دانش بنیان داخلی، قطارهای «ایران ساخت» روی ریل مترو قرار می‌گیرند

نو‍‍‍‍پانا: سورنا ستاری امروز در آئین انعقاد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو که با حضور شهردار تهران، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: «ما در سال گذشته به تفاهماتی با شهرداری تهران رسیدیم که ساخت یک رام قطار مترویی یکی از تفاهمات ما با شهرداری تهران بود.»

ستاری ادامه داد: «از شهرداری تهران تشکر می‌کنم که در این حوزه پیش‌قدم شد. منابع دانشی که در این سال‌ها جمع آوری شد و پروژه‌هایی که در شهرداری تهران و شرکت مترو شکل گرفت، بسیار مطلوب بوده‌اند. ما با شهرداری تهران در حوزه استارتاپ‌ها همکاری‌های بسیار داشته و داریم؛ امیدوارم این توافقنامه نیز نماد همکاری ما با شهرداری تهران باشد.»

او با بیان اینکه تاکنون ۷۰ درصد ساخت قطارهای مترویی خارجی بوده است، گفت: «اکنون درصدد هستیم با انعقاد این قرارداد ۸۵ درصد یک رام قطار مترویی را پیاده سازی کنیم.»

ستاری با تاکید بر اینکه همکاری معاونت علمی و شهرداری نماد یک همکاری در حوزه فناوری است، گفت: «ما می توانیم با استفاده از ظرفیت های دانشی این تفاهم نامه را بعد از دو سال اجرایی سازی کنیم.»

ستاری خاطرنشان کرد: «یکی از اتفاقات بزرگی که هفته آینده شاهد آن خواهیم بود، راه‌اندازی کارخانه های نوآوری است. همچنین استارتاپ‌ها در مناطق شهری هم با همکاری شهرداری توسعه پیدا خواهند کرد؛ این اتفاقات جز با همدلی صورت نمی گیرد. هدف ما ایجاد اشتغال بیشتر در حوزه‌هایی است که به خاطر تحریم در آن‌ها دچار مشکل شدیم.»

به گفته ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ما می توانیم اشتغال را در حوزه هایی که تحریم هستند ببینیم تا تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. به طوری که پیش بینی شده است بعد از دو سال بیش از ۴۰۰ رام قطار مترویی را با استفاده از این دانش فنی به بهره برداری می رسد.

همچنین شهردار تهران در این مورد گفت: «یکی از مشکلاتی که در تهران داریم این است که زیرساخت‌های استفاده حداکثری از مترو را داریم اما شرایط بهره‌وری حداکثری از آن فراهم نشده؛ یکی از دلایل اصلی این موضوع نیز کمبود واگن است. واقعیت این است که در حال حاضر برای بیشتر از ٢ میلیون سفر روزانه واگن نداریم و این در حالی است که هدف‌گذاری ما برای ۶ ونیم میلیون سفر روزانه با مترو است.»

پیروز حناچی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف‌گذاری هم‌قسم شده‌ایم، عنوان کرد: «در شرایط خاص اقتصادی هستیم و باید از حداکثر ظرفیت اقتصادی استفاده کنیم؛ قرارداد حاضر درحقیقت شروع و زمینه‌ساز استفاده از ظرفیت‌ها است و به نتیجه رسیدن این تجربه، راه را برای پذیرش سفارش و تجارب بعدی باز خواهد کرد.»

شهردار تهران افزود: «یکی از نیازهای اساسی کلان‌شهرها رسیدگی به موضوع ترافیک و حمل‌ونقل است و انجام آن بدون همکاری ارگان های مسئول امکان پذیر نیست.» 

حناچی در پایان خاطرنشان کرد: «یکی از اهداف این توافقنامه استفاده از حداکثر ظرفیت تولید داخلی و رساندن سطح داخلی‌سازی از ٣٣ درصد (وضعیت فعلی) به ۸۵ درصد است.»

برچسب‌ها: استارت‌آپفناوریسورنا ستاریپرویز حناچیشهرداری تهرانمتروبومی سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریشرکت‌های دانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ریحانه استاجی

ریحانه استاجی

ريحانه استاجي دانش آموخته كارشناسي شيمي محض از دانشگاه ازاد است. او در سال ١٣٩٣ موفق به كسب مقام دوم كشوري در جشنواره دانش آموزي تبيان گرديد. او همچنين فعاليت رسانه اي و مطبوعاتي خود را در سايت علمي تحليلي نوپانا آغاز كرده است.