حمایت ویژه از استارتاپ‌ها با تدارک برنامه‌های خاص
گزارش اختصاصی از سومین رویداد خدمات مکان‌ محور شهری؛ ۸

حمایت ویژه از استارتاپ‌ها با تدارک برنامه‌های خاص

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۱۷:۲۲ | ۱۱ دقیقه

سومین رویداد خدمات مکان محور شهری روز دوشنبه ۱۷ تیرماه با حضور نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان فاوای شهرداری، سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های مرتبط در صندوق نوآوری و شکوفایی در محل این صندوق برگزار شد.

نوپانا به نقل از کلیک، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران با بیان این نکته که مهم‌ترین برنامه این سازمان بسترسازی برای جذب منابع، رفع موانع و تسهیل‌گری برای بخش خصوصی و توسعه بازار است، گفت: «همواره بر استفاده از ظرفیت ‌هایی که فضا ایجاد می‌کند و دستیابی به قلمرو این حوزه تاکید شده، از این روی در نقشه علمی کشور نیز جایگاه ویژه ای برای آن در نظر گرفته شده و سند توسعه فضا نیز در همین راستا تنظیم شده است.»

براری ادامه داد: «دغدغه اصلی ما بردن صنعت حوزه فضایی به سمت توانمندی است. ظرفیت‌های خوبی در این حوزه ایجاد شده و دانشگاه‌های ما نیز به این موضوع پرداخته اند. به مشارکت بخش خصوصی برای دستیابی به استفاده از خدمات این صنعت، شتاب‌بخشی و تکمیل ارزش حوزه فضایی نیازمندیم.»

براری تصریح کرد: «در آینده نزدیک رقابتی که با دیگر کشورها در لایه محتوا داریم، به یک لایه پایین‌تر در حوزه زیرساخت خواهد رسید. با ورود به بخش خصوصی می توانیم زیر ساخت لازم را مهیا کنیم. صنعت فضایی طی یک دهه گذشته علاوه بر حوزه اقتداری به حوزه اقتصادی تبدیل شده است. متوسط رشد صنعت فضایی ۱۳۹ درصد و رشد اقتصاد جهانی ۱۹.۴ بوده است، در این بین رشد قابل ملاحظه‌ای اتفاق افتاده و تا دو دهه دیگر نیز ادامه پیدا خواهد کرد.»

براری با بیان این نکته که کاهش تصدی‌گری در حوزه فضایی از رویکردهای مهم سازمان فضایی است، افزود: «هم اکنون ۹۲ درصد بخش آی‌سی‌تی آزادسازی شده و دغدغه وزارت ارتباطات آزاد کردن ۸ درصد باقیمانده است، سازمان فضایی نیز این سیاست را پیشه کرده و ۷۶ درصد حوزه فضایی در دست بخش خصوصی است.»

او در رابطه با برنامه های سازمان فضایی گفت: «مهم ترین برنامه ما بسترسازی برای جذب منابع، رفع موانع و تسهیل‌گری برای بخش خصوصی و توسعه بازار است.»

رییس سازمان فضایی با اشاره به آماری جهانی ادامه داد: «صنعت اطلاعات مکانی دارای سه رکن اصلی شبکه ناوبری، شبکه ماهواره‌های سنجشی و سامانه اطلاعات جغرافیایی است که به شدت اهمیت دارد. در فضای شهر هوشمند با مواردی مانند حمل و نقل هوشمند و مدیریت پسماند مواجه هستیم، حوزه‌هایی که همگی مبتنی بر مکان هستند. داده‌ های مکان‌ محور می‌توانند در این عرصه تحول ایجاد کنند و سازمان فضایی آماده است با کمک شهرداری زیرساخت‌های لازم را مهیا کند. همکاری ما با شهرداری نیازمند مشارکت شرکت‌ها و استارتاپ‌ها است و از توانمندی آن‌ها استفاده خواهیم کرد.»

حمایت ویژه با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی

در ادامه، سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این نکته که اگر استارتاپ‌ ها و شرکت‌ های دانش‌ بنیان موفق شوند با شهرداری تهران یا هر کدام از دستگاه‌ های اجرایی دیگر وارد تعامل شوند و نظر مساعد آن ‌ها را جلب کنند، حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی را در ادامه خواهند داشت، افزود: «طراحی ما برای حمایت از استارتاپ‌ها به این شکل است که از زمان شکل‌گیری تا به نتیجه رسیدن از آن ‌ها حمایت خواهیم کرد، زمانی که استارتاپ‌ها در مرحله شتابدهی هستند؛ حمایت ‌های ما از طریق ۱۷ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان اعمال می‌شود، از جمله حمایت‌ های ما شامل: ارائه ۷۰ درصد ودیعه رهن، تسهیلات برای تهیه سرمایه اولیه و توانمندی بلاعوض برای مسائلی آموزشی است. در برخی از مدل های سرمایه ‌گذاری نیز می‌توانیم تا ۸۰ درصد منابع لازم برای استارتاپ‌های مستقر در شتابدهنده را فراهم کنیم.»

ملکی فر ادامه داد: «همکاری دیگری که با این صندوق‌ها شروع کردیم، در زمینه سرمایه‌ گذاری است. غیر از آن، مبلغ اولیه با ضریب چهار به یک را نیز به شکل مستقیم سرمایه‌ گذاری می‌کنیم، به این شکل که اگر استارتاپ موافقت صندوق فناوری را جلب کند، می‌تواند چهار برابر مبلغی که به آنها اختصاص پیدا کرده را از ما بگیرد. البته قرار نیست ما به عنوان بخش نیمه دولتی به بازار بخش خصوصی ورود کرده و آن را با مشکل مواجه کنیم.

در ادامه اگر استارتاپ ها متوجه شدند که صندوق‌های نوآوری پاسخگوی نیاز آن‌ها نیستند، صندوق‌های جسورانه بورسی می‌توانند نیاز آنها را برآورده کنند. اکنون در یک صندوق بورسی ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم و قصد داریم این روند را گسترش دهیم.»

تهران هوشمند

در ادامه سومین رویداد خدمات مکان محور شهری محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در رابطه با شهر هوشمند گفت: «تهران کلانشهری است که با چالش های زیادی روبه‌روست. بالش هایی مانند مصرف انرژی، تخریب فضای سبز، منابع آبی، آلودگی خاک و … نمونه چالش های شهر است و اصلی ترین راهکارهای حل آن ها شهر هوشمند است. برای برنامه اصلی که تهران هوشمند نام دارد، در فاز اول سه ساله پروژه ها و برنامه هایی که می خواهیم مستقل از ارگان های دیگر به سرانجام برسانیم؛ شامل ۱۰ سرفصل در حوزه های حمل و نقل پاک، حکمروایی شهری، دیتا و … است.»

فرجود افزود: «یکی از ده فصلی که ما در شهر هوشمند داریم؛ هدایت اکوسیستم نوآوری است. برگزاری رویدادها، مراکز زندگی هوشمند، مراکز فناوری هوشمند، ایستگاه مرکز نوآوری، مرکز فناوری های هوشمند شهری و … از جمله آنهاست. در تمام این برنامه ها تمرکز ما بر عدم تولی گری شهرداری است.»

او با اشاره به یکی از خدمات شهرداری در این حوزه گفت: «یکی از کارهای دیگری که در این حوزه انجام داده ایم، انتشار داده هاست. ۴۴ آی پی آی برای داده های مکان محور که از مسائل جدی است، ایجاد کرده ایم. برای استفاده از این داده ها می توان در سامانه های آی پی آی درخواست دهند و پیرو درخواست فرآیند تحویل و یا کار کردن روی ایده را انجام می دهیم.»

فرجود ادامه داد: «یکی از کاربردهای داده های مکانی این است که نقشه نوآوری شهر را استخراج و روی آن برنامه ریزی کنیم. شناخت این مسئله که پهنه شهری موجب ایجاد زیست بهتر برای استارتاپ هاست، نکته مهمی است که نباید از آن غافل باشیم.»

او در انتها تصریح کرد: «شهرداری امکانات زیادی دارد و می تواند کمک قبل توجهی برای اکوسیستم داشته باشد. محل های عمومی، پارک ها، فرهنگسراها، میادین تره بار ظرفیت هایی است که شهرداری می تواند برای پایلوت پروژه های نوآورانه در اختیار اکوسیستم قرار دهد.»

برچسب‌ها: حمایت از استارتاپ‌هاوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتICTسازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهرانشهرداری تهرانمرتضی براریرئیس سازمان فضایی ایرانمحمد فرجودرویداد خدمات مکان محور شهری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.