همکاری‌های فناورانه ایران و برزیل در حوزه علوم شناختی گسترش یافت
قدمی رو به جلو؛ ۸

همکاری‌های فناورانه ایران و برزیل در حوزه علوم شناختی گسترش یافت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۱۱:۲۲ | ۶ دقیقه

حوزه علوم شناختی دانشی نوپا اما پر اهمیت در دنیا است. از این رو ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فعالیت‌های در این حوزه اقدام به گسترش همکاری با مراکز بین المللی کرده است.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مراکز علمی معتبر برزیل در راستای توسعه و گسترش فعالیت های علمی و تخصصی همکاری های مشترکی را انجام داده اند. در این راستا با اتخاذ سیاست های حمایتی  پایه های ایجاد همکاری مشترک تحقیقاتی و فنی میان دو کشور در مرزهای دانش، فناوری و همچنین تبادل و توسعه خدمات و ابزارهای شناختی با اجرای پروژه هایی توسط محققان و متخصصان پی ریزی شد.

ستاد توسعه علوم شناختی برای پیشبرد اهداف بین المللی خود  بسط همکاری به منظور تبادل دانشجو و استاد، توسعه همکاری های پژوهشی در زمینه های آموزشی، غنا بخشیدن به مشارکت میان مراکز دانشگاهی، حمایت از برپایی کنفرانس ها، گردهمایی و گارگاه های علمی و گسترش آموزش به پژوهشگران را با هدف برقراری پیوندهای مستحکم همکاری متقابل میان ایران و برزیل در دستور کار قرار داد و برای تقویت همکاری های علمی و جلب محققان و متخصصان در بخش های مختلف بویژه در حوزه توسعه علوم و فناوری های شناختی، میز همکاری مشترک میان دو کشور ایجاد شد.

هیات های علمی دو کشور در سه سال اخیر در مذاکرات و دیدارهای متقابل، گسترش و ارتقای سطح همکاری ها میان مراکز دانشگاهی و علمی در بخش های علوم شناختی و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور در راستای ایجاد پیوندهای پایدار علمی دو جانبه  و به سود منافع مشترک را در جهت تحکیم و تقویت همکاری ها و تبادل اطلاعات میان ایران و برزیل عنوان کردند.

با شکل گیری "میز همکاری های علمی و تحقیقاتی" میان ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری و نیز دو مرکز علمی معتبر برزیل ، شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل ها در حوزه های دانش علوم شناختی و اجرای  پروژه های مشترک تحقیقاتی ، ایجاد همکاری مشترک بین تیم های علمی ایران و برزیل در زمینه های مورد علاقه طرفین در مرزهای دانش و تکنولوژی و توسعه خدمات و ابزارهای شناختی بین دو کشور آغاز شد.

برگزاری هفت دوره فراخوان جهت پذیرش طرح های پژوهشی در زمینه های علوم شناختی حاصل ارتباط و تماس کارشناسان ارشد ستاد علوم شناختی و دو مرکز معتبر علمی برزیل برای ایجاد یک فضای مستحکم همکاری متقابل میان دو کشور در سال های اخیر است.

توسعه ابزارهای تهاجمی و غیر تهاجمی ارتباط با مغز ، آموزش و مطالعات شناخی مغز و نیز شناخت اجتماعی ، نقشه برداری مغز، خدمات و ابزارهای ارزیابی و توانبخشی از زمینه های همکاری مشترک در فراخوان طرح ها را به خود اختصاص داده است.

ستاد توسعه علوم شناختی و بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو و سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل برای تقویت همکاری ها ی علمی و در راستای اجرای پروژه های مشترک تحقیقاتی به همراه مبادله استاد و دانشجو در زمینه مطالعات مغز و شناخت ، دو تفاهم نامه امضا و مبادله کردند.

رشد فزاینده علم و دانش در ایران و توانمندیهای علمی کشورمان از یک سو و برخورداری برزیل از امکانات و پتانسیل بسیار ، دو کشور را در مسیر تقویت همکاری های متقابل علمی بویژه در حوزه های توسعه علوم و فن آوری های شناختی سوق داده و گسترش همکاری های پایدار علمی میان دو کشور را رقم زده است.

براساس گزارشات و آمارهای علمی انتشار یافته در مجلات و منابع معتبر جهانی ،  پیشرفت دانش علوم شناختی در ایران در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده و کشورمان در زمینه هوش مصنوعی رتبه شانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده و همچنین در حوزه علوم شناختی در سطح دوم کشورهای منطقه قرار دارد.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریایرانبرزیلعلوم شناختی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.