توسعه منابع آب با حمایت از استارتاپ‌ها تقویت می‌شود
دبیر ستاد توسعه فناوری آب اعلام کرد: ۸

توسعه منابع آب با حمایت از استارتاپ‌ها تقویت می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۱۴:۵۹ | ۸ دقیقه

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر حمایت از شرکت‌‎های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های این حوزه تأکید کرد؛ چرا که با این اقدام ایجاد، تقویت و تأمین منابع مالی برای اقدامات فناورانه و علمی در این حوزه سرعت می‌گیرد

نوپانا به نقل از ایسنا: نادر قلی ابراهیمی با اشاره به آیه‌ای از قرآن درباره آب که می‌فرماید «حیات همه موجودات از آب است»، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ چالش عمده در جهان مطرح است. تغییر اقلیم یکی از این چالش‌های اساسی است که با دخالت بشر باعث شده شرایط آب‌وهوایی کره زمین تغییر کند. کمبود منابع آب شیرین چالش دیگر است و حدود ۳ درصد از آب‌های کره زمین، شیرین و قابل‌نوشیدن است. بیابان‌زایی مشکل دیگر بشر در کره خاکی است که ایران از این نظر جزو کشورهای خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود. میانگین بارندگی سالانه در ایران یک‌سوم دنیا است.

وی فقر، تغییر مصنوعی آب‌وهوا، امنیت غذایی، انقراض انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را از دیگر چالش‌ها دانست و درباره اهمیت موضوع امنیت غذایی گفت: میزان مصرف انرژی، رژیم غذایی و الگوی کشت در کشور متناسب با جامعه ایرانی نیست. مصرف انرژی در رژیم غذایی ایرانیان بالا و حدود ۳ هزار و ۶۰۰ کیلو کالری است. درصورتی‌که این میزان در دنیا حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلوکالری است.

وی افزود: ایرانی‌ها در گذشته عادت‌های بسیار خوب غذایی داشتند که متأسفانه به‌مرور به فراموشی سپرده‌شده‌اند. عادت‌هایی مثل دور هم غذا خوردن، مصرف کمتر گوشت قرمز، خوردن ماده غذایی تازه، زود شام خوردن، مصرف فراوان سبزی و میوه، نوشیدنی‌های سنتی و از همه مهم‌تر نان با سبوس، قوت غالب مردم به همراه سیب‌زمینی بود که متأسفانه امروزه برنج جای آن را گرفته است.

ابراهیمی ادامه داد: همچنین رژیم غذایی ایرانیان در گذشته متفاوت از امروز بود و در حال حاضر شاهد مصرف میزان بالایی از برنج هستیم که جایگزین نان شده است. مصرف سرانه نان ۱۵۰ گرم در روز است و از سویی مواجهه با دور ریز حدود ۲۰ درصد هستیم. در کل مصرف و هدر رفت آب به‌واسطه دور ریز محصولات غذایی و کشاورزی میزان بالایی را به خود اختصاص داده است. کل آب تجدیدپذیر کشور حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد مترمکعب است که قسمتی از آن را به دلیل دور ریز محصولات کشاورزی و نان و عدم فرآوری و مصرف صحیح از دست می‌دهیم.

وی در بخش بعدی سخنان خود به ریز گردها اشاره کرد و گفت: منطقه خاورمیانه در گذشته به‌واسطه وجود تالاب‌ها و رودخانه‌های منطقه بین‌النهرین وضعیت ثابت و مناسبی داشت، اما در حال حاضر به علت اقدامات و دستکاری‌های بشر در محیط‌زیست این ثبات را شاهد نیستیم. بیشتر سرشاخه‌های ورودی به بین‌النهرین، اروند و خلیج‌فارس در حال حاضر بسته‌شده‌اند و همین موضوع کانون‌های گردوغبار و بیابان‌ها را ایجاد کرده است.

ابراهیمی همچنین عنوان کرد: آلودگی‌های زیست‌محیطی که بر اثر دست‌کاری‌های انسان به وجود آمده، اساس شکل‌گیری این ۱۰ چالش است؛ اما علم و فناوری این فرصت را به ما می‌دهد تا این چالش‌ها را مدیریت کنیم. به‌عنوان‌مثال در سیل اخیر در منطقه جنوب کشور که چند میلیارد مترمکعب آب شیرین و چند میلیارد تن خاک حاصلخیز زراعی و مرتعی کشور در بازه زمانی کوتاهی از دست رفت، می‌توانستیم با اجرای انواع طرح‌های علمی آبخوان‌داری و آبخیزداری، باران و سیلاب را به‌عنوان یک فرصت طلایی برای ذخیره آب و حفظ خاک استفاده کنیم.

وی در بخش بعدی سخنان خود به فرسایش آبی اشاره کرد و گفت: میزان این نوع از فرسایش خاک در کشور ما ۸ تا ۱۲ تن است که بالاتر از میزان نرمال آن است. پس باید در مراتع و مزارع با روش‌های مختلفی ازجمله حفظ و توسعه انواع گیاهان مرتعی، برخورد با عوامل مخرب مراتع به‌ویژه آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی و اعمال روش کشاورزی حفاظتی با شخم حداقلی مزارع زبری خاک را افزایش دهیم.

ابراهیمی همچنین گفت: عمده آب شرب در منطقه سیستان و بلوچستان از چاه نیمه‌ها تأمین می‌شود که چاله‌های طبیعی محصورشده هستند که آب آن‌ها کنترل و برای مصرف هدایت می‌شود. عمده آب این چاه نیمه‌ها از حق‌آبه طبیعی ایران از افغانستان است که وارد این چاه نیمه‌ها می‌شود و عمده مصرف کشاورزی و شرب منطقه را تأمین می‌کند؛ اما در منطقه سالیانه میلیون‌ها مترمکعب تبخیر صورت می‌گیرد و این در صورتی است که میزان مصرف آب شرب در زابل، زاهدان و برخی شهرهای بزرگ سیستان و بلوچستان خیلی کمتر از این میزان تبخیر است؛ یعنی ۲ برابر آب شرب منطقه با تبخیر آب را از دست می‌دهیم که می‌توانیم با اقدامات مناسب علمی و فنی موجود این تبخیر را کاهش دهیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به سند راهبردی ستاد در این حوزه گفت: چشم‌اندازها تا سال ۱۴۰۴ در حوزه تولید علم و فناوری در زمینه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست در این سند مشخص‌شده است. همچنین اقدامات راهبردی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های این حوزه نیز مشخص است تا از ایجاد، تقویت و تأمین منابع مالی برای اقدامات فناورانه و علمی حمایت شود.

برچسب‌ها: محیط زیستنادر قلی ابراهیمیایرانخشک‌سالیآبآب‌وهوااستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.