سگمنتینو؛ اولین استارتاپ ایرانی که با کاربرد واقعی هوش مصنوعی بنا شده است
معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی: ۸.۴

سگمنتینو؛ اولین استارتاپ ایرانی که با کاربرد واقعی هوش مصنوعی بنا شده است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۱۵:۰۸ | ۱۱ دقیقه

پلتفرم سگمنتینو به‌عنوان اولین استارتاپ ایرانی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ به طور کامل بر پایه هوش مصنوعی بنا شده استارت کارش را زده است.

نوپانا به نقل از کلیک: علی سمر بنیانگذار سگمنتینو، دو سال پیش مهاجرت معکوس داشته است. سمر دوره لیسانس و فوق لیسانس را در مالزی و سنگاپور پشت سر گذاشته و پس از فعالیت در چند استارتاپ و کمپانی خارج از کشور به ایران برگشته است.

سمر در رابطه با بازگشتش به ایران می‌گوید: «زمانی که به ایران بازگشتم، متوجه شدم پتانسل‌های زیادی در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در صنایع مختلف ایران وجود دارد.  یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها حوزه دیجیتال مارکتینگ بود. با حسابی سر انگشتی می‌توانستیم متوجه شویم که اولین هستیم و می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.»

تولد سگمنتینو

علی سمر معتقد است استارتاپ‌های تک شاخ و بزرگ ایرانی زیادی مانند دیجی کالا، اسنپ و... وجود دارند که در رابطه با کمپین‌های مارکیتینگی خود به چنین محصولی نیاز داشته باشند. او در رابطه با تولد سگمنتینو می‌گوید: «این شرکت‌ها برای کمپین‌های خود روزانه و به چه شکلی با کاربر وارد تعامل درست شوند نیاز به محصولی یکپارچه داشتند؛ چرا که تمام این موارد به صورت دستی انجام می‌شد. اما این روند زمان‌بر و ناکارآمد بود و معمولا به نتیجه مطلوبی برای کسب‌وکارها منجرب نمی‌شد. پس تمام این دلایل دست به دست هم دادند تا ما با این رویکرد که تمام این فرآیند‌ها را به خودکار تبدیل کنیم وارد میدان شده و بدین ترتیب سگمنتینو متولد شد.»

به باور بنیانگذار سگمنتینو نمونه‌های خارجی چنین محصولی وجود دارد، اما بنا بر هزینه‌بر بودن آن‌ها سگمنتینو می‌تواند راه حل مناسبی باشد. سمر تاکید می‌کند: «از طرفی محصولاتی از این جنس در ایران به شدت کم بوده که خدمات پس از فروش باعث شده دو کمپانی در کنارهم قرار گرفته و رشد کرده و بزرگ شوند. سگمنتینو در تلاش است به کمپانی‌ها کمک کند تا به خودکارسازی روند رشد برسند.»

شناخت رفتار مشتری

سمر در رابطه با استارت مسیر سگمنتینو می‌گوید: «با چند کمپانی و نمونه انگشت شمار استارت مسیر را در نمونه کوچک زده و محصولمان را توسعه دادیم. در مرحله بعدی الگوریتم‌های یادگیری ماشین را در دل محصول قرار دادیم.»

 بنیانگذار سگمنتینو با عنوان این مطلب که تعریف سگمنتینو از هوش مصنوعی شناختن رفتار مشتری‌ها نسبت به فعالیت‌های آن‌ها در موبایل، اپلیکیشن و سایت و شبکه‌های اجتماعی و تعیمم دادن رفتار مشتری به نقطه‌ای است که اگر قرار است هزینه‌ای در شرکتی شود تا از کانال‌های متفاوت به دست مشتری برسد، چنین اتفاقی باید با موضوعیت همراه بوده و تا احتمال برگرداندن مشتری پلتفرم مربوطه را داشته و حتی احتمال خرید محصول که نقطه مطلوب کسب‌وکار است را فراهم کند. سمر اضافه می کند: «این در اصل توافقی برد برد برای طرفین است. در این روش طرفی که مورد هدف کمپانی است پیام‌های شخصی‌سازی شده دریافت می‌کند. از طرفی هزینه کسب‌وکار بهینه‌تر بوده و نرخ بازگشت بیشتری با خود به همراه خواهد داشت.»

سمر ادامه می‌دهد: «در فاز بعدی الگوریتم‌های یادگیری ماشین را اضافه کردیم. یعنی در هر کانالی که قرار است پیامی به دست مشتری برسد، کمپین را براساس رفتاری که مشتری ازخود نشان داده است شخصی‌سازی می‌شود.»

استارتاپی با هدف جهانی

مدیرعامل سگمنتینو با عنوان این موضوع که قرار است به زودی این محصول به صورت رسمی رونمایی شود اضافه می‌کند: «نگاه ما این است در قدم اول با کمپانی‌های داخل کشور وارد همکاری شویم؛ اما از طرفی رویکردی جهانی داریم. در ادامه هدف سگمنتینو صادرات این محصول دانش‌بنیان و رقابت با نمونه‌های موفق خارجی است.»

به باور مدیرعامل سگمنتینو نحوه درآمدزایی استارتاپ‌های ایرانی با بازار جهانی کاملا متفاوت است. او معتقد است سگمنتینو در تلاش است فرهنگ متفاوتی را وارد اکوسیستم کسب‌وکاری کند که برندها و شرکت‌ها برای راه‌انداری کمپین‌های خود، به میزان مصرف و نیاز پول پرداخت کنند.

محصولی برای تمام کسب‌وکارها

او با اشاره به این نکته که بازار هدف سگمنتینو استارتاپ‌های بزرگ است تصریح می‌کند:« با کمپانی‌های بزرگ اکوسیستم استارت می‌زنیم و به این فرهنگ  که نسبت به هزینه پرداخت کنند خواهیم پرداخت. در این میان از همکاری با استارتاپ‌های کوپک غافل نخواهیم شد و قرار است همکاری‌هایی داشته باشیم. ما معتقدیم سرویس ما قطعا به کل اکوسیستم کمک کننده است نه صرفا به استارتاپ‌های تک شاخ.»

رد و بدل رمزگذاری شده دیتا

سمر اضافه می‌کند: «با توجه به این نکته که در کل دنیا در رابطه با دیتا و رد بدل آن دغدغه‌هایی وجود دارد؛ سگمنتینو در تلاش است تمام دیتاها به‌طور رمزگذاری شده رد و بدل شوند تا شرکت‌ها و کاربران دغدغه لو رفتن اطلاعات را نیز نداشته باشند.»

الف تا ی با سگمنتینو

بنیان‌گذار سگمنتینو در رابطه با روش‌های پوش سگمنتو نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «روش کار ما متفاوت است و علاوه بر سرویس اتوماسیون در پلتفرم، «الف» تا «ی» تمام سرویس‌ها را نیز ارائه می‌دهیم. حتی نوع کانال خروجی و اینکه قرار است به شکل ایمیل، اس ام اس، نوتفیکیشن یا ... باشد نیز تعریف می‌شود و تشخیص این که کاربر با کدام نوع کانال ارتباطی، ارتباط بهتری برقرار کرده و عکس‌العمل بهتری داشته بر عهده الگوریتم‌های هوش مصنوعی است.»

سمر با اشاره به اسم سگمنتینو که به معنی دسته بندی است می‌گوید: «با توجه به واکنش‌های کابران این دسته بندی به شکل خودکار اتفاق می‌افتد و هر کاربر در دسته‌های متفاوت قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود کانال ارتباطی مناسب برای تعامل با آن کاربر یا دسته چیست.»

نگاه کردن به آمارها و اندازه گیری خروجی‌های کار

علی سمر در انتها با اشاره به اینکه قرار است با ماهیت وب بیس وارد عمل شوند تاکید می‌کند: «با توجه به وب بیس بودن سگمنتینو، قرار است با به روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدیدی همراه باشیم. امیدواریم در مارکت ایران با استقبال مواجه شده و مدیران مارکتینگ کمپین‌هایی که انجام می‌دهند را به صورت خودکار به ما بسپارند تا باری از دوش دوستان برداریم. در واقع به واسطه سگمنتینو تنها تعامل آنها محدود به نگاه کردن به آمارها و اندازه گیری خروجی‌های کار برای ایده‌پردازی در روش‌های تعاملی با کاربران خواهد بود.»

برچسب‌ها: دیجیتال مارکتینگهوش مصنوعیسگمنتینوsegmentinoعلی سمر
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.