۶ ماه اول سال ۹۸ در دیجی‌کالا چه گذشت؟
در رویداد نیم‌دایره بیان شد: ۸

۶ ماه اول سال ۹۸ در دیجی‌کالا چه گذشت؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۱۳:۴۱ | ۷ دقیقه

دیجی‌کالا بزرگترین خرده فروشی آنلاین ایران، در طی مراسمی برای اولین بار گزارش گزیده‌ای از آمار و داده‌های گروه دیجی‌کالا در رابطه با رفتار خرید کاربر و مصرف‌کننده ایرانی در فضای مجازی منتشر کرد.

نوپانا: حمید محمدی هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا آمار و داده‌هایی در رابطه با رفتار خرید کاربر در فضای مجازی در رویداد نیم‌دایره با محوریت نگاه به چالش‌های تجارت الکترونیکی ایران منتشر کرد.

مدیرعامل دیجی‌کالا در ابتدا گفت: «۲ درصد از کاربران دیجی‌کالا روزانه در این فروشگاه ثبت سفارش کرده‌اند و ۶۵ درصد از کاربران نیز ماهانه یک سفارش در دیجی‌کالا خرید کرده‌اند.»

براساس گزارش ارائه‌شده، بیشترین مشتریان دیجی‌کالا از تهران، البرز، مازندران و گیلان هستند. تا کنون ساکنین ۱۱٫۱۳۲ روستا از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند و طولانی‌ترین مسافت تحویل سفارش در نیمه اول سال ۹۸ به روستای پسابندر در جنوب ایران تعلق دارد که ۱۸۹۴ کیلومتر برای تحویل آن طی شده است.

محمدی ادامه داد: «در ۶ ماه اول سال ۱۸۴۸۲ فروشنده درخواست پیوستن به جمع ۳۰ هزار کسب‌و‌کار مارکت پلیس دیجی‌کالا را داشتند که از این تعداد تنها ۶۷ درصد از آن‌ها شرایط فروشنده شدن در دیجی کالا را دارا بودند. پلتفـرم مارکت پلیـس دیجـی‌کالا، تولیدکننـده، فروشـنده، صنعتگـر و هنرمنــد ایرانــی را مســتقیما بــه بــازاری بــه وســعت ایــران متصــل می‌کنــد و تمامـی سـرویس‌های لجسـتیکی، انبـارداری، بسـته بندی، تولیـد محتـوا، بازاریابی، بینــش بــازار و خدمــات پــس از فــروش را بــه ایــن کســب وکارها ارائــه می‌دهد. تولیدکننـده‌ ایرانـی در ایـن پلتفـرم دغدغـه‌ای جـز تولیـد نخواهـد‌ داشـت.»

هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا افزود: «فروش حاصل مارکت پلیس طی نیمه اول سال رقمی نزدیک به ۳۴۵ میلیارد تومان است و درآمد میانگین ماهانه فروشندگان در مارکت‌پلیس این شرکت بصورت میانگین ۲۳ میلیون تومان است.» همچنین حمید محمدی از ثبت رکورد ۳۰ میلیارد تومانی در آبان ماه به عنوان بالاترین فروش ماهیانه نیز یاد کرد.

طبق اعلام دیجی‌کالا سهم فروش کالاهای ایرانی در این مارکت‌پلیس به ۶۸ درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  رشدی ۱۳ درصدی داشته ‌است. این رقم در نیمه‌ نخست سال ۱۳۹۶ تنها ۴۰ درصد بوده و برای نخستین بار در نیمه‌ نخست سال ۱۳۹۷ میزان فروش کالاهای ایرانی از خارجی پیشی گرفته است.

می‌توانید نسخه کامل گزارش نیم‌سال اول دیجی‌کالا را از اینجا دانلود کنید.

مقایسه رفتار کاربر ایرانی در تجارت الکترونیک با کاربران خارجی

نیما نامداری، معاون توسعه شرکت ارتباط فردا، در این رویداد اعلام کرد که آمازون در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۵۸ میلیون دلار درآمد ناخالص داشته که ۱۷۵ میلیون دلار آن  توسط مارکت پلیس به وجود آمده و ۸۳ میلیارد دلار آن فروش مستقیم بوده است. در واقع به گفته نامداری دو سوم فروش آمازون از طریق مارکت پلیس یا همان بازارچه اینترنتی رخ داده و این بخش از فروش آمازون ۳۵ برابر رشد سالانه را تجربه کرده است؛ در حالی که فروش مستقیم این پلتفرم تنها ۱۷.۵ برابر رشد پیدا کرده است.

نامداری همچنین ادامه داد: «آمریکایی‌ها در درجه اول کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی و سپس پوشیدنی‌ها و در نهایت محصولات فرهنگی را از اینترنت و سایت‌هایی مثل آمازون خریداری می‌کنند؛ روندی که لااقل در بخش موارد و تجهیزات کامپیوتری نیز شباهت زیادی به نحوه رفتار خریداران اینترنتی ایرانی دارد.»

نیما نامداری افزود: «در سال ۲۰۱۷ کشورهای اروپایی چیزی حدود ۱۹ تریلیون دلار مصرف سرانه خانواده داشتند که بیشترین آن مربوط به حوزه مسکن و خانه‌ بوده و پس از آن مواد غذایی و حمل و نقل به ترتیب از جمله هزینه‌های اصلی خانوارهای اروپایی به حساب می‌آیند. این آمار در ایران هم تقریبا وضعیت یکسانی دارد و ۴۰ درصد هزینه‌های خانوار صرف مسکن و موارد مرتبط به آن شده و سپس خوراکی‌ها و حمل و نقل جزء خرج‌های اصلی یک خانوار ایرانی هستند.»

پیچ‌وخم‌های تجارت الکترونیکی در ایران

در پایان رویداد نیم‌دایره، پنل «پیچ‌وخم‌های تجارت الکترونیکی در ایران» برگزار شد و در آن سعید محمدی هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، امیرناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات، حامد رضایی مدیرعامل مدیسه، رضا الفت‌نسب دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و پشوتن پورپزشک مدیرعامل سابق بامیلو درباره موانع و مشکلات پیش روی این صنعت صحبت‌ کردند.

برچسب‌ها: دیجی‌کالامارکت پلیسحمید محمدیسعید محمدیmarket placeDigikalaرویداد نیم‌دایرهنیما نامداری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.