برندهای ایرانی در تلاش برای افزایش محبوبیت در فضای آنلاین
کالای ایرانی چیست؟ ۱۰

برندهای ایرانی در تلاش برای افزایش محبوبیت در فضای آنلاین

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۱۱:۴۰ | ۳۶ دقیقه

براساس آمار، برند‌های خارجی بسیار بیشتر از انواع ایرانی توسط کاربران داخلی جست‌وجو می‌شوند. دلیل این موضوع چیست و چه راهکار‌هایی برای بهبود جایگاه اجتماعی برندهای ایرانی وجود دارد؟

نوپانا به نقل از زومیت: هر کاربری پیش از خرید، محصول مورد نظر خود را در موتورهای جست‌وجو یا فروشگاه‌های اینترنتی جست‌وجو می‌کند؛ سپس با مقایسه‌ی ویژگی‌های محصولات، قیمت و طراحی آن‌ها اقدام به خریدن کالا می‌کند. جستجوی یک محصول معمولا شامل نام محصول و نام برندی است که مد نظر داریم و عوامل زیادی در انتخاب برند تأثیرگذار هستند. امروزه برندهای ایرانی زیادی وارد بازار شده‌اند و درحال رقابت با برندهای خارجی هستند. در نیمه‌ی نخست سال جاری بیش از ۲۷۰۰ برند ایرانی در دیجی‌کالا ثبت شده است که این موضوع حضور پررنگ برندهای ایرانی نسبت به سال گذشته را ثابت می‌کند.

برندهای ایرانی فروش خوبی نیز در بازار دارند و توانسته‌اند ۶۸ درصد فروش تعدادی دیجی‌کالا در نیمه‌ی اول سال ۹۸ را از آن خود کنند؛ این یعنی محصولات ایرانی از نظر فروش ریالی و تعدادی پیشرفت خوبی داشته‌اند. افزایش فروش محصولات ایرانی دیجی‌کالا از سال ۹۷ آغاز شد؛ در همین زمان بالا رفتن قیمت دلار، گران شدن کالاهای خارجی و پایین آمدن قدرت خرید کالاهای خارجی را در پی داشت. با افزایش سه برابری قیمت کالاهای خارجی بسیاری از کاربران کالاهای ایرانی را جایگزین نمونه‌های خارجی کردند. از جمله دیگر دلایل افزایش فروش و جستجوی کالاهای ایرانی در دیجی‌کالا می‌توان به راه‌اندازی سوپر مارکت اینترنتی این شرکت در تیرماه ۹۷ اشاره کرد. ازآنجایی که اغلب کالاهای سوپرمارکت ایرانی هستند طبیعی است که آمار فروش کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی رشد تعدادی داشته باشند. این‌طور که به‌نظر می‌رسد این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. با افزایش تنوع محصولات سوپر مارکتی و آشنایی بیشتر مردم با کالاها و برند ایرانی، مطمئنا روند صعودی فروش و جستجوی این محصولات در آینده نیز ادامه خواهد داشت. صنعت تغذیه‌ی کشور بسیار غنی است و محصولات از تنوع خوبی برخوردار هستند؛ به عبارتی می‌توان گفت این صنعت توانمندتر از سایر بخش‌ها عمل می‌کند؛ بنابراین افزایش فروش محصولات خوراکی در آینده حفظ خواهد شد.

با این حال آمار نشان می‌دهد برندهای ایرانی به‌مراتب کمتر از برندهای خارجی جست‌وجو می‌شوند؛ به‌طوری که حتی تعداد جستجوی کم‌جستجوترین برند خارجی از پرجستجوترین برند ایرانی در نیمه‌ی نخست سال ۹۸ دیجی‌کالا بیشتر بوده است. به عبارتی پایین بودن جستجوی برند ایرانی نسبت به برند خارجی و در کنار آن افزایش فروش تعدادی و ریالی محصولات در دیجی‌کالا را می‌توان این‌گونه توجیه کرد که شخص با جست‌وجو کردن برند خارجی فهرستی از محصولات مشابه ایرانی را نیز مشاهده می‌کند و درنهایت به‌دلیل بالاتر بودن قیمت محصول خارجی و کفاف ندادن بودجه‌ای که برای خرید محصول کنار گذاشته، نمونه‌ی ایرانی آن را تهیه می‌کند.

در انتخاب یک برند عوامل مهمی از جمله کیفیت، اعتماد، خدمات پس از فروش، بازاریابی، قیمت، طراحی، تولید کالاهای پرطرفدار و پذیرش اجتماعی تأثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی بیشتر هر یک از موارد در برندهای ایرانی و تأثیر آن در میزان جستجوی کاربران می‌پردازیم. ابتدا پیش از هر چیزی بهتر است تعریفی از کالای ایرانی داشته باشیم.

کالای ایرانی چیست

طبق تعاریفی که از کالای ایرانی در وب‌سایت‌های مختلف دیده می‌شود می‌توان گفت کالای ایرانی کالایی است که نام تجاری (برند) آن متعلق به ایران باشد، یعنی در داخل کشور ثبت شده باشد. طبق این تعریف کالای دارای برند ایرانی، فارغ از اینکه به‌طور کامل یا جزئی در ایران یا هر کشور دیگری طراحی، تولید یا مونتاژ شده‌اند، «کالای ایرانی» محسوب می‌شوند. حتی گفته می‌شود اجناسی که برند خارجی دارند ولی در داخل تولید می‌شوند، یا شیوه‌ی تولید خارجی است یا کارخانه‌اش را آن‌ها ساخته‌اند یا تحت لیسانس کشور دیگری باشد، این کالا خارجی محسوب نمی‌شود.

رشد ریالی و تعدادی کالاهای ایرانی در دیجی‌کالا

کالای ایرانی

آمار نشان می‌دهد، فروش کالاهای ایرانی در فروشگاه‌های اینترنتی افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش دیجی‌کالا در ۶ ماه گذشته، ۶۸ درصد از فروش تعدادی دیجی‌کالا متعلق به کالاهای ایرانی بوده است. درحالی‌که تعداد کالای فروش‌رفته‌ی ایرانی در دیجی‌کالا در نیمه‌ی نخست سال ۱۳۹۶ بسیار کم و ۴۰ درصد اعلام شده بود، پس از آن با رشد ۱۵ درصدی در نیمه‌ی نخست سال ۱۳۹۷ به ۵۵ درصد رسید؛ یعنی میزان فروش کالای ایرانی از کالای خارجی در این سال پیشی گرفته است. این رقم در نیمه‌ی نخست سال ۹۸ با رشد ۱۳ درصدی به ۶۸ درصد رسیده است.

همچنین طبق این گزارش تعداد برندهای ایرانی در نیمه‌ی نخست سال ۱۳۹۸ در دیجی‌کالا به ۲۷۴۸ برند رسیده است. به‌عبارتی می‌توان گفت تعداد برندهای ایرانی این فروشگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.

میزان جستجوی برندهای ایرانی و خارجی

برند ایرانی

آمار منتشر شده از پرجستجوترین برندهای ایرانی و خارجی دیجی‌کالا نشان می‌دهد میزان جستجوی برندهای ایرانی بسیار کم‌تر از برندهای خارجی بوده است. طبق این گزارش پارس خزر با ۱۰۱۰۱۴ جست‌وجو، پرجستجوترین برند ایرانی دیجی‌کالا در نیمه‌ی نخست ۹۸ شناخته شد؛ پس از آن برند ایکس‌ویژن (۴۷،۰۳۷)، بهار (۳۶،۳۹۴)، بارز (۳۱،۹۱۴) و ایرانسل (۲۳،۹۴۳) در مقام دوم تا پنجم پرجستجوترین برندهای ایرانی قرار می‌گیرند. برای اینکه تفاوت میان تعداد جستجوی برندهای ایرانی و خارجی را بیشتر متوجه شویم بهتر است تعداد جستجوی برندهای خارجی را نیز بررسی کنیم. طبق گزارش دیجی‌کالا پرجستجوترین برند خارجی در نیمه‌ی نخست سال ۹۸ این فروشگاه، سامسونگ با ۲،۶۷۰،۳۲۷ جست‌وجو است. بعد از آن اپل (۱،۵۰۴،۷۶۷)، هواوی (۶۳۷،۸۵۴)، پلی‌استیشن (۶۰۳،۴۷۰) و ال‌جی (۳۴۳،۲۲۸) در مقام دوم تا پنجم پرجستجوترین برند خارجی قرار می‌گیرند.

همان‌طور که اعداد نشان می‌دهند تعداد جستجوهای برند سامسونگ ۲۶ برابر بیشتر از تعداد جستجوهای برند پارس خزر بوده است؛ همچنین می‌توان گفت تعداد جستجوهای کم‌جستجوترین برند خارجی از پرجستجوترین برند ایرانی بیشتر بوده است. اما دلیل این موضوع چیست و چه چیزی باعث می‌شود کاربران برندهای خارجی را بیشتر از برندهای ایرانی جست‌وجو کنند؟ در ادامه به توضیح بیشتر دلایل آن می‌پردازیم.

عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب

بخش گسترده‌ای از پایین بودن میزان جستجوی برندهای ایرانی نسبت به برندهای خارجی، به عدم آگاهی از محصولات جدید ایرانی مربوط می‌شود. برای اغلب کاربران پیش آمده زمانی‌که برند خارجی را در فروشگاه‌های اینترنتی جست‌وجو می‌کنند، در قسمت محصولات مشابه می‌بینند کالای موردنظر توسط یک برند ایرانی نیز تولید می‌شود و تازه اینجا است که متوجه می‌شوند مشابه ایرانی آن محصول نیز در بازار وجود دارد. تبلیغات، بازایابی و برندسازی نقش بسیار مهمی در شناخته شدن و فروش برند دارند که معمولا از سوی برندهای ایرانی نادیده گرفته می‌شوند.

برندسازی عموما با تصویری از کسب‌وکار خود را نشان می‌دهد که همراه‌با کیفیتی در بخش‌های مختلف و انواع مؤلفه‌های مرتبط تعریف می‌شود. آن مؤلفه‌ها می‌توانند شامل لوگوی شرکت و ارزش‌های شرکت و حتی پیامی باشند که به مخاطبان هدف کسب‌وکار فرستاده می‌شود. درمقابل، بازاریابی با وظایف و فعالیت‌های ارتباط با مشتریان یا به‌بیان ساده‌تر، نشان‌دادن حضور شرکت تعریف می‌شود. در تعریف ساده، بازاریابی یعنی پیامی به مخاطبان و مشتریان آینده‌ی شرکت منتقل کنیم. برندسازی موضوع مهمی در دنیای کسب‌و‌کار است و به‌زودی مقاله‌ی جالبی در رابطه با آن در زومیت منتشر خواهد شد.

بسیاری از برندهای ایرانی برندسازی و تبلیغات را جدی نمی‌گیرند درحالی‌که اغلب برندهای مطرح دنیا پای ثابت تبلیغات هستند و این نشان می‌دهد حتی مطرح شدن در سطح جهانی نیز نباید باعث توقف تبلیغ محصولات جدید یک برند شود. البته روش تبلیغ کردن نیز بسیار مهم است. تبلیغات کلیشه‌ای تلویزیونی دیگر مانند گذشته تأثیرگذار نیستند و مخاطب را جذب نمی‌کنند. این روزها مردم بخش قابل توجهی از زمان خود را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند؛ بنابراین استفاده از ایده‌های خلاقانه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در شناخته‌شدن برندهای ایرانی و جدیدترین محصولات آن‌ها ایفا خواهد کرد.

بحث برندسازی از اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است. به‌زودی در مقاله‌ای جداگانه در زومیت به‌طور مفصل به این موضوع و راه‌حل‌های موجود برای کسب‌و‌کارهای داخلی جهت رقابت با رقبای خارجی خود خواهیم پرداخت.

جای خالی محصولات ایرانی در برخی دسته‌ها

طبق آمار منتشر شده از دیجی‌کالا، کاربران در این مارکت‌پلیس بیش از هر چیز به‌دنبال کالاهای دیجیتال هستند. این موضوع از یک نگاه نشان از اعتماد بیشتر کاربران ایرانی به خرید کالاهای دیجیتالی از فروشگاه‌های آنلاین نسبت به سایر دسته‌ها دارد.

کالای پرطرفدار

آمار منتشر شده از سوی دیگر نشان می‌دهد، کاربران در نیمه‌ی نخست سال ۹۸ در این فروشگاه اینترنتی بیشتر در جستجوی موبایل، هارد اکسترنال، پاوربانک و ساعت بوده‌اند. زمانی‌که برند ایرانی شناخته‌شده‌ای برای تولید این محصولات وجود ندارد، میزان جستجوی برندهای خارجی بسیار بیشتر از برندهای داخلی خواهد شد.

به‌عنوان مثال زمانی‌که از صحبت از خریدن کالاهای الکترونیک به میان می‌آید به‌طور ناخودآگاه نام برندهای خارجی به یادمان می‌آید و کم‌تر پیش می‌آید که برندهای ایرانی را جست‌وجو کنیم. از آنجایی که فروشگاه‌های اینترنتی منبع خوبی برای مقایسه‌ی مشخصات محصولات الکترونیک هستند، طبیعی است که برندهای ایرانی کمتر از برندهای خارجی جست‌وجو شوند.

کالاهای پرفروش

در بخش دیگری از گزارش دیجی‌کالا آمده است، کالاهای دیجیتال مانند لپ‌تاپ، موبایل و پاوربانک سهم ریالی بالایی در فروش دارند. زمانی‌که برند ایرانی مطرحی در تولید این مدل کالاها وجود ندارد نمی‌توان انتظار داشت تعداد جستجوی برند ایرانی بیشتر از تعداد جستجوی برندهای خارجی باشد. البته پیشرفت خوبی دراین‌ زمینه حاصل شده است. اگر سری به بخش مخصوص برندهای ایرانی در سایت دیجی‌کالا بزنید متوجه افزایش تعداد برندهای ایرانی در دسته‌بندی‌های مختلف از جمله لوازم برقی، پوشاک، آرایشی و بهداشتی، هنر، ابزار خودرو، لوازم جانبی خودرو و کامپیوتر خواهید شد؛ با اینکه هنوز در بسیاری از بخش‌ها امکان تولید کالای ایرانی نیست اما مطمئنا در آینده برندها تنوع محصولی بیشتری پیدا خواهند کرد.

کیفیت پایین‌تر از نگاه برخی کاربران

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کاربران کالاهای خارجی را بیش از انواع ایرانی جست‌وجو کنند این است که در‌حال حاضر برخی کاربران ذهنیت چندان خوبی نسبت به کیفیت برندهای ایرانی ندارند. سال‌ها پیش برندهای ایرانی مانند ارج، آزمایش، جنرال الکتریک، پارس الکتریک، کفش ملی و... کیفیت و قیمت خیلی خوبی داشتند و نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای منطقه نیز پرطرفدار بودند؛ تا اینکه در دوره‌ای به دلیل جنگ، تحریم‌ها، تبلیغات نامناسب و افزایش هزینه‌ی تولید، کیفیت محصولات افت چشمگیری پیدا کرد. در همین زمان پای برندهای خارجی به بازار ایران باز شد و توانستند با بازاریابی موفق و در برخی زمینه‌ها با کیفیت بهتر به‌نوعی محصولات ایرانی را از چرخه‌ی رقابت حذف کنند؛ به‌طوری که نسل جدید حتی برندهای ایرانی را نمی‌شناسند و هیچ ذهنیتی از کیفیت مناسب آن‌ها ندارند. بنابراین طبیعی است که مقدار جستجوی برندهای ایرانی در فروشگاه‌های اینترنتی که اغلب کاربران آن را جوانان تشکیل می‌دهند نسبت به برندهای خارجی بسیار پایین‌تر باشد.

اگر از عموم کاربران ایرانی بخواهید در هر صنعتی چند برند معروف را نام ببرند، بدون تأمل نام چند برند خارجی را ذکر خواهند کرد درصورتی‌که شاید تنها بتوانند حداکثر چند برند ایرانی را نام ببرند. بخش بزرگی از این موضوع به عدم تبلیغ و بازاریابی مؤثر همانند رقبای خارجی و بخش دیگر آن به ذهنیت مردم در سال‌های اخیر نسبت به کیفیت کالاهای ایرانی باز می‌گردد. به‌عنوان مثال زمانی‌که صحبت از پوشاک ایرانی به میان می‌آید، ناخودآگاه یاد لباس‌هایی می‌افتیم که تنها با چند بار شستشو از شکل اولیه خارج می‌شدند و دیگر قابل استفاده نبودند یا کالاهای برقی ایرانی اغلب چند ماه اول به‌خوبی کار می‌کردند اما بعد از گذشت مدتی و با استفاده‌ی مکرر یا به تعمیر نیاز داشتند یا به‌طور کلی خراب می‌شدند. مردم این ذهنیت را در مورد کالاهای ایرانی پیدا کرده‌اند و نباید واقعیت را نادیده گرفت اما می‌توان آن را تغییر داد. ناگفته نماند که برندهای خارجی نیز مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده‌اند تا توانسته‌اند به این سطح از کیفیت برسند و جایگاه خود را نه‌تنها در بازار داخلی بلکه در بازار بین‌المللی پیدا کنند.

برندهای ایرانی نیز در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند جایگاه خود را دوباره در بازار به دست آورند و عملکرد خوبی نیز داشته‌اند. برای ماندگار شدن یک برند در ذهن مردم به اعتمادسازی نیاز است. هر میزان کالاهای برندی خاص کیفیت بهتری داشته باشند، مطمئنا مردم نیز اعتماد بیشتری نسبت به آن‌ها پیدا می‌کنند و هنگام جستجوی محصول جدید، نام آن برند را به خاطر خواهند داشت. البته کیفیت مناسب تنها در کنار برندسازی جواب‌گوی این مسئله خواهد بود و بهبود تجربه‌ی کاربری بدون شناساندن نام خود به خریداران، نتایج مورد نظر را به‌همراه نخواهد داشت. به‌طور خلاصه می‌توان گفت کیفیت محصول، مشتری عادی را به مشتری وفادار برند تبدیل می‌کند. برخی مواقع تأثیر مشتری وفادار از تبلیغات نیز بیشتر است؛ زیرا بسیاری از مردم هنگام خرید کالا نظر دوستان یا فامیل را جویا می‌شوند و در چنین شرایطی مشتری‌های وفاداری که برند محبوب خود را به دیگران توصیه می‌کنند، نقش مهمی در افزایش فروش برند ایفا می‌کنند.

آمار و ارقام دیجی‌کالا نشان می‌دهد که برندهای ایرانی رشد خیره‌کننده‌ای در فروش ریالی و تعدادی داشته‌اند؛ مردم در حال آشنا شدن با کالاهای تولید داخل هستند و رشد صعودی میزان فروش، تاحدودی نشان از کیفیت مناسب این کالاها و موفقیت سازنده در جلب اعتماد مردم می‌دهد. برندها نیز باید بتوانند با ارائه‌ی محصولات متنوع، باکیفیت و ارائه‌ی خدمات پس از فروش مناسب مشتری‌های فعلی را به مشتری دائمی و وفادار برند تبدیل کنند. مطمئنا زمانی‌که برندهای ایرانی از نظر کیفیت به کالاهای مشابه خارجی نزدیک شوند، میزان جستجوی آن‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

گران‌تر بودن برخی کالاهای ایرانی نسبت به انواع متفرقه‌ی خارجی

قیمت یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در انتخاب کالا است. عموم کاربران زمانی‌که به‌دنبال مقایسه‌ی چند کالا یا برند با یکدیگر هستند، در کنار ویژگی‌ها و شکل ظاهری، قیمت آن‌ها را نیز در نظر می‌گیرند تا بهترین انتخاب را باتوجه به بودجه‌ی مورد نظر داشته باشند. با وجود کاهش قابل‌توجه هزینه‌ی تولید در کشور (در مقایسه با سایر جهان به‌دلیل افت ارزش ارز ملی) نسبت به سال‌های گذشته، باز هم برخی کالاهای ایرانی از قیمت بالاتری به‌خصوص نسبت به انواع چینی برخوردار هستند. به‌همین دلیل زمانی‌که شخصی می‌بیند کالای ایرانی و خارجی اختلاف قیمت چندان زیادی ندارند و باتوجه به شناختی که از کیفیت جنس خارجی پیدا کرده است ترجیح می‌دهد کالای خارجی را انتخاب کند.

دکتر شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص بالا بودن هزينه‌ی توليد کالا در ایران می‌گوید: «هزينه‌ی توليد بالا است زيرا هزينه‌ی تغيير مکرر قوانين، هزينه‌ی تشريفات اداری، هزينه‌ی فناوری‌های پايين را بايد توليدکننده پرداخت کند. وقتی دستگاه‌های پيشرفته‌ای در اختيار توليدکنندگان نيست، وقتی ضعف مديريتی، بروکراسی، انحصار، فساد و رشوه وجود دارد، بايد هزينه‌ی توليد بالا باشد.»

کالای کامپیوتری

این موضوع مطمئنا روی محبوبیت برند ایرانی و تعداد جستجوهای آن تأثیر منفی می‌گذارد. در چنین شرایطی که نمی‌توان هزینه‌های تولید را پایین آورد به‌نظر می‌رسد ارائه‌ی خدمات بهتر پس از فروش راه‌حل خوبی برای افزایش محبوبیت کالای ایرانی نسبت به کالای خارجی باشند.

طراحی نامناسب

ظاهر و زبان طراحی یک محصول، اولین نکته‌ای است که توجه خریدار را هنگام انتخاب نمونه‌ی مورد نظر خود جلب می‌کند. بسیاری از کاربران هنگام گشت زدن در اینترنت و برای تفریح برندی خارجی را در فروشگاه‌های اینترنتی جست‌وجو می‌کنند، نه به قصد خرید، بلکه به این دلیل که از دیدن طراحی محصولات جدید لذت می‌برند. اما کم‌تر پیش می‌آید کاربری برندهای ایرانی را صرفا برای دیدن آن‌ها جست‌وجو کند. البته طراحی محصولات ایرانی نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است؛ محصولاتی مانند یخچال، اجاق گاز و ماشین ظرفشویی ایرانی در حال حاضر طراحی بسیار خوب و در سطح یکسانی با رقبای کره‌ای خود دارند؛ اما همچنان بیشتر به الگوبرداری از محصولات رده‌بالای جهانی شباهت دارند تا توسعه‌ی زبان طراحی مستقل. بهترین راه‌حل برای حل این موضوع استخدام تیمی حرفه‌ای، تحصیل‌کرده‌ و خلاق است تا طی سال‌ها تحقیق اقدام به توسعه‌ی زبان طراحی جدیدی کنند.

المان‌های ایرانی زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند که اگر با کمی خلاقیت ترکیب شوند طراحی فوق‌العاده‌ای خواهند یافت. به‌عنوان مثال چند سال پیش اولین طراحی خط نستعلیق روی لباس‌های ایرانی بسیار محبوب شده بود و مردم به‌دنبال تهیه‌‌ی لباس، روسری یا مانتوهایی با طراحی خط نستعلیق بودند. این مدل لباس‌ها هنوز هم طرفداران زیادی دارد و حتی بسیاری از ایرانی‌های ساکن خارج از کشور برای خریدن سوغاتی برای دوستان خارجی خود سراغ این لباس‌ها می‌روند و باافتخار اشعار یا متنی که روی لباس نوشته شده را برای آن‌ها ترجمه می‌کنند. برند نیمانی یکی از برندهای موفقی است که طراح آن ایرانی است و با استفاده از حروف ایرانی از جمله «ه دو چشم» لباس‌ها و جواهرات زیبایی طراحی می‌کند. محصولات این برند نه‌تنها طرفداران ایرانی زیادی دارد بلکه توجه خارجی‌ها را نیز به خود جلب کرده است. جذابیت طراحی محصولات این برند باعث می‌شود کاربران هنگامی که قصد خرید برای خود را دارند یا هنگام هدیه خریدن برای دوستان خود یا حتی زمانی‌که در اینترنت مشغول وقت‌گذرانی هستند، نام برند را جست‌وجو کنند تا محصولات با طراحی جدید را مشاهده کنند.

نیمانی / nimany

امروزه هزینه نکردن برای طراحی محصول و نمونه‌برداری از محصولات خارجی نمی‌تواند مردم را هیجان‌زده و نسبت به خریدن محصول مشتاق کند؛ درواقع جذابیت طراحی محصول باعث می‌شود نام برند در ذهن مخاطب سپرده شود. محصولات ایرانی معمولا مد روز دنیا و سلیقه‌ی مردم را نادیده می‌گیرند و این باعث می‌شود تمایل مردم به خریدن کالای ایرانی کم‌تر شود و درنتیجه نسبت به برندهای خارجی جستجوی کمتری در فروشگاه‌های اینترنتی داشته باشند. در بسیاری موارد می‌توان با مقایسه‌ی ظاهری دو محصول، خارجی یا ایرانی بودن آن‌ها را تشخیص داد. بنابراین برخی مردم ترجیح می‌دهند با صرف هزینه‌ی بیشتر، محصولی با طراحی زیباتر را انتخاب کنند؛ درنتیجه میزان جستجوی کالاهای ایرانی کاهش پیدا می‌کند. درصورتی‌که استفاده از عناصر ایرانی در طراحی محصول مزیتی است که می‌تواند نه‌تنها برند را میان مخاطبان ایرانی بلکه در سطح جهانی شناخته‌شده کند.

پذیرش اجتماعی

میل به پذیرفته‌شدن میان مردم جامعه و  تأیید شدن از سوی آن‌ها غریزه‌ای طبیعی است و همه‌ی مردم دوست دارند در مدرسه، دانشگاه و محیط کار جایگاه خوبی داشته باشند. باید بپذیریم که پوشاک، موبایل، اکسسوری‌ها، ماشین و لوازم خانگی به‌نوعی تبدیل به معرف شخص در نگاه اول شده‌اند و زمانی‌که مردم شخصی را نمی‌شناسند از روی ظاهر او شروع به قضاوت می‌کنند. برخی برندها در جامعه جاافتاده‌تر هستند و به همین دلیل مردم با انتخاب این برندها سعی می‌کنند پذیرش اجتماعی خود را افزایش دهند. به‌عنوان مثال شخصی که از موبایل ایرانی استفاده می‌کند شاید در جمع دوستان یا همکاران خود بارها به‌دلیل انتخابی که داشته مورد انتقاد یا حتی تمسخر قرار بگیرد، به همین دلیل ترجیح می‌دهد از برندهای شناخته‌شده‌تر استفاده کند. این موضوع میان جوانان رواج بیشتری دارد، بارها در شبکه‌های اجتماعی تصویری از سلفی‌هایی دیده‌ایم که جلوی آینه گرفته می‌شوند؛ تنها به این دلیل که برند پشت گوشی در عکس مشخص شود. این موضوع در مورد سایر محصولات مرتبط با مد و فشن نیز صادق بوده و یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود برندهای ایرانی کمتر از برندهای خارجی جست‌وجو شوند زیرا تمایل به خریداری آن‌ها پایین‌تر است.

امروزه اپل یکی از برندهای محبوب در دنیا است، بسیاری از مردم با اینکه شاید درک درستی از مشخصات فنی محصولات آن نداشته باشند، به دلیل اینکه در جامعه پذیرفته شوند و دیگران دید بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشند هزینه‌ی زیادی برای خریدن محصولات آن پرداخت می‌کنند؛ درصورتی‌که شاید یک محصول معمولی‌تر با قیمت پایین‌تر نیز نیازهای آن‌ها را برطرف کند، داشتن این برند گوشی احساس بهتری به آن‌ها می‌دهد. ناگفته نماند، این موضوع در مورد برخی محصولات ایرانی نیز صادق است. به‌عنوان مثال محصولات چرمی ایرانی محصولات باکیفیتی هستند که کالایی لوکس محسوب می‌شوند و برندهای خوبی دراین‌زمینه فعالیت می‌کنند؛ به‌طوری که اگر شخصی به‌دنبال خریدن محصول چرمی باشد، خیلی کم پیش می‌آید که سراغ برندهای خارجی برود. برندهای فعال دراین‌زمینه نیز پیشرفت خوبی داشته‌اند و با روش‌های مناسب بازاریابی صنعت چرم ایران را به یک صنعت پیشرفته و موفق تبدیل کرده‌اند. پذیرفته شدن برندهای ایرانی میان مردم جامعه کاری زمان‌بر است و شرکت‌های فعال دراین‌زمینه باید تلاش بیشتری برای برندسازی انجام دهند. همسو نشدن با دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم و نادیده گرفتن سلیقه‌ی مردم به‌خصوص جوانان نتیجه‌ای جز شکست برای یک برند به‌همراه نخواهد داشت.

جستجوی نام برند در فروشگاه‌های اینترنتی یا موتورهای جست‌وجو به عوامل زیادی بستگی دارد؛ زمانی‌که برند بتواند محصولاتی باکیفیت ارائه دهد، اعتماد مخاطب را جلب کرده و نام خود را در ذهن مشتری ماندگار می‌کند. درنتیجه مشتری برای پیدا کردن کالاهای مورد نیاز خود پیش از هر اقدام دیگری، ابتدا نام برند مورد محبوب خود را جست‌وجو می‌کند و زمانی‌که می‌بیند برند، محصول مورد نظر او را نیز تولید می‌کند خوشحال می‌شود و روی محصولات کلیک می‌کند تا جزئیات، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش و نظر سایر کاربران را در مورد کالا جویا شود. البته گاهی اوقات نیازی به خواندن دقیق مشخصات نیست و کاربر پیش از این با دیدن تبلیغات مختلف در خصوص محصولی در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های آن را از قبل می‌داند. در مرحله‌ی بعد کاربر محصولات مشابه از برندهای مختلف ایرانی و خارجی را از نظر قیمت و طراحی مقایسه می‌کند؛ زمانی‌که محصول ایرانی طراحی زیبایی داشته باشد، خدمات پس از فروش مناسب‌تری ارائه دهد و همچنین قیمت آن در سطح مناسبی نسبت به‌رقبای خارجی خود باشد، مطمئنا کالای ایرانی را انتخاب و خریداری می‌کند. این شخص همچنین با حضور در جمع دوستان یا همکاران از محصول خریداری‌شده تعریف می‌کند. جا انداختن برندهای ایرانی و تلاش برای افزایش محبوبیت آن‌ها میان مردم آسان نیست؛ جامعه‌ای که با وجود شبکه‌های اجتماعی و ضریب بالای نفوذ اینترنت از بدو تولد با برندهای خارجی آشنا می‌شود و ذهنیتی نسبت به محبوبیت برندهای ایرانی در سال‌های گذشته ندارد، خیلی سخت به شنیدن نام‌های ایرانی روی محصولات عادت می‌کند؛ اما جا انداختن این موضوع میان مردم غیرممکن نیست و به زمان و تلاش همه‌ی افراد جامعه وابسته است. 

برچسب‌ها: دیجی‌کالاحمایت از کالای ایرانیمحصولات ایران ساختتولید ملیکالای ایرانی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.